Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Tænketank: For 23 år siden drømte børn om mere tid. Hvad mon deres egne børn drømmer om i dag?

Der ligger vigtig samfundsmæssig viden i børns perspektiv. Hvis vi vil gøre noget gennemgribende ved stress og mistrivsel blandt børn, må vi spørge dem, hvordan de selv oplever deres hverdag.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

'Sæt ord på dit liv’ var en landsdækkende konkurrence for børn, der blev igangsat af Socialministeriet i 1994. Med ord og tegninger gav mere end 3.300 børn deres bud på en god hverdag .

I dag er de deltagende børn og deres jævnaldrende selv blevet forældre. Men et presserende spørgsmål er: Hvordan har børns hverdagsliv egentlig udviklet sig i den mellemliggende periode? Og har nutidens børn det hverdagsliv, som deres forældre drømte om?

Et gennemgående tema i børnenes fortællinger er tid. Tid til at have en børnevenlig hverdag, og tid til at være sammen med den nære familie. Som 6-årige Jeppe udtrykte det:

»Jeg vil gerne have lov til at sove længe om morgenen og spise min morgenmad herhjemme i stedet for i børnehaven, ja, jeg vil gerne have lov til at gå langsomt i børnehaven, men det vil min mor ikke, fordi vi ikke har tid og det dér«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce