Annonce
Annonce
Biler

Forsøg med eltaxa stopper

Elbiler er dyre og kører ikke langt nok til at konkurrere med traditionelle taxaer.

Annonce

Chaufføren og kunderne elsker at køre i den smarte elbil Tesla Model S. Men alligevel bliver pladerne taget af den om en månedstid efter lille år på gaden. Herefter bliver regnestykket gjort op, for det var et forsøg, som allerede nu peger på, at elbiler endnu ikke magter hverdagen som taxa hverken praktisk og økonomisk.

LÆS ARTIKELNy rapport: Teslaens pålidelighed er 'under gennemsnittet'

»Vi gør det endeligt op i efteråret. Men allerede nu kan jeg se, at den ikke kan klare konkurrencen med vores normale biler«, siger direktør i 4x48 Taxi Nord, Carsten Aastrup, der ser både fordele og ulemper ved elbilen, der har kørt som almindelig taxa siden november sidste år:

»Vi har også prøvet det lidt for sjov, og bilen er jo skøn og sikrer glade kunder. Men nyprisen er for høj, måske det dobbelte af en normal taxa. Og samtidig skal bilen lades op om natten, så vi kun kan køre med en chauffør mod ellers to. Det holder ikke. Batterierne skal være bedre, så de kan holder til omkring det dobbelte af de nuværende 200-250 kilometer, som vi reelt kan regne med«, siger Carsten Aastrup.

Han peger også på, at teknikken endnu ikke er så driftsikker som den typiske taxa, en Mercedes.

LÆS OGSÅKort køretid: Elbiler lider i både kulde og hede

Når kørselsregnskabet er gjort op, vil Taxi Nord kontakte politikerne for at formidle, hvad der skal til for, at en elbil som Tesla Model S kan indgå i taxaflåderne.

Tilfredse passagerer

Chaufførerne er dog ikke i tvivl om el-taxaernes kvaliteter. Selv om det kræver planlægning og disciplin at tjene daglønnen, opvejes det langt hen ad vejen af den behageligt lydløse og glidende kørsel, lyder det fra to drevne taxachauffører, der kører i henholdsvis Odense og København i to helt forskellige elbiler, en Tesla og en Nissan Leaf.

LÆS OGSÅSupersikker Tesla mangler banalt sikkerhedsudstyr

Jens Høyer har i København siden november kørt eltaxa i Taxi Nords råstærke luksuslimousine, Tesla Model S. Han kalder det et privilegium at køre i Danmarks hurtigste taxa, i hvert fald når det gælder optrækket:

»Hvis jeg giver fuld gas, er det som at starte med et fly, man presses tilbage i sæderne, og bilen lyder som en turbine. Så kan ingen andre følge med. Ja, måske lige Københavns overborgmester Frank Jensen, for han har fået en Tesla«, erkender Jens Høyer.

Snart  forbi. Siden november sidste år har Teslaen været brugt til taxakørsel. Det er snart slut, for selskabets konklusion er, at det økonomisk ikke hænger sammen. FOTO: 4x48 Taxi Nord

Nødvendigt at sjatlade

I hverdagen er det ikke de hurtige ryk, men den blide, stille kørsel, der lokker chauffør og kunder. Faktisk er de mest positive kunder ældre damer.

»De er vilde med den. Som en dame godt oppe i halvfjerdserne sagde under et tur: ’Den er stærkt vanedannende’. Hvorefter hun gerne ville booke den igen til senere på dagen«, fortæller Jens Høyer.

LÆS OGSÅTesla-elbil revet over i ekstrem ulykke

Selv om Tesla opgiver en rækkevidde på op til 400 km, så er virkeligheden snarere 200-300 km alt efter trafikken og kørslen. Og det præger dagens ture:

»Tættest på stop var jeg efter en tur sidst på dagen til Gilleleje, hvor jeg nåede hjem med strøm tilbage til 2 km. Det var lige snært nok. Jeg tjekker ikke batteriet hele tiden, men jeg sjatlader, mens jeg venter på kunder, og jeg kører ikke byen rundt eller ud til lufthavnen for at få kunder. Jeg vil helst have nye kunder, hvor jeg er, for ikke at spilde strømmen. Det kræver lidt disciplin, for jeg henter min løn på helt samme måde som alle andre taxachauffører«, siger Jens Høyer, der på Facebook på ’4x48 Tesla Taxi’ fortæller om sine oplevelser i elbilen.

LÆS OGSÅBilekspert: Her er tre måder, du kan købe en elbil på

Teddy Schaldemose har i godt to år kørt taxa i Odense i den mellemstore Nissan Leaf. Den er efter næsten 150.000 km taget ud af drift igen på grund af økonomi og krise. Det er ikke sket med Teddy Schaldemoses gode vilje:

»Det har været den bedste taxabil for mig at køre i. For det er en lise, at der ikke er motorstøj, og at man kan snakke sammen i bilen. Ligesom hjemme ved spisebordet. Samtidig er den hurtig i byen – ingen kan følge med de første 60 meter, og så er kørslen glidende og smidig. Nærmest elastisk. Altid er den i rette gear, for den har jo intet gear og trækker lige hele vejen op«.

LÆS OGSÅFrank Jensens elektriske borgmesterkontor rykker frem i trafikken

Nu er Teddy Schaldemose tilbage i en stor Volvo, men dens automatiske gearskifte ligger tit og kæmper med skiftet omkring byens lovlige 50-60 km/t.

»Brandirriterende«, siger Schaldemose, der erkender, at det ikke altid har været lige sjovt hele tiden at skulle holde øje med elforbruget i Leaf’en:

»Det første års tid kørte jeg flad nogle gange, men så lærte jeg det. For Nissans opgivne rækkevidde på 175 km er nok snarere 130 km reelt. Efterhånden blev det en livsform for mig hele tiden at tænke på strømmen og på at få ladet bilen op igen. Jeg har nogle få gange måttet afvise ture, men jeg blev god til at sjatlade«, fortæller han.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce