Vegetarer får sjældnere kræft
Vegetarer bliver sjældnere syge af kræft end kødspisere, men det gælder ikke alle kræftformer, viser en undersøgelse.
| AF Søren Dilling |
Se også
60.000 mennesker har deltaget i en ny undersøgelse, som viser, at vegetarer ikke rammes så ofte af visse kræfttyper som kødspisere.
Undersøgelsen viser, at vegetarer udviklede færre tilfælde af kræft i blod, blære og mave.
Men en af de store dræbere, tarmkræft, synes vegetarmad ikke at beskytte imod.
LÆS ARTIKEL Forebyg tarmkræft med frugt og grønt
Undersøgelsen er offentliggjort i British Journal of Cancer, skriver BBC og er finansieret af Kræftens Bekæmpelses søsterorganisation i England, Cancer Research UK.
Også fiskespisere med
Forskere fra universiteter i England og New Zealand fulgte 61,566 britiske
mænd og kvinder, og der var både vegetarer, folk der også spiste fisk og
kødspisere i gruppen.
LÆS ARTIKEL Røde bøffer kan dræbe
Overordnet viste undersøgelsen, at blandt en samlet befolkning vil omkring 33 ud af 100 mennesker udvikle kræftformer i løbet af deres liv, mens det samme kun er tilfældet for 29 ud af 100 vegetarer.
»I øjeblikket er undersøgelsesresultaterne dog ikke stærke nok til, at vi vil anbefale større ændringer i kosten hos mennesker, der får en normalt varieret kost«, siger professor Tim Key, en af forskerne bag undersøgelsen.
Markante forskelle
Forskerne fandt markante forskelle mellem kødspisere og vegetarer i forhold
til at få lymfekræft og kræft i blodet, idet vegetarer kun har omkring den
halve risiko for at få disse former for kræft i forhold til kødspisere.
LÆS ARTIKEL Her er de grillråd, du ikke vil høre
I forhold til myelomatose, en forholdsvis sjælden type knoglekræft, er vegetarer 75 procent mindre tilbøjelige til at udvikle sygdommen end kødspisere.
Reduktionen i risikoen for at få kræft af de omtalte typer var mindre udtalt for fiskespisere.
Årsagerne er uklare
Årsagerne til det er uklare, siger forskerne, men blandt mulige forklaringer
peger de på, at kød kan indeholde virus og mutations-fremmende ingredienser,
eller at grøntsager yder en særlig beskyttelse mod visse kræftformer.
Der var også markante forskelle i antallet af mavekræfttilfælde. Talmaterialet er ikke stort, men fiskespisere og vegetarer udviklede kun denne type kræft en tredjedel så ofte som kødspisere.
Dobbelt risiko for livmoderhalskræft
Imidlertid viste undersøgelsen også, at den relative risiko for fiskespisere
og vegetarer for at få livmoderhalskræft var den dobbelte af kød-spiserne.
Antallet af sager var små, og kan være ned til tilfældighederne, men forskerne sagde, at det var muligt, at kostfaktorer påvirker virusset bag livmoderhalskræft.
En talsmand for det britiske Cancer Research UK siger, at undersøgelsens resultater lægger sig op af andre beviser på, at risikoen for mavekræft stiger med mængderne af rødt og bearbejdet kød.
Se også
- Vira og bakterier er skyld i 16 procent af alle kræfttilfælde 09. maj 20.19
- Brevkasse: Hvordan får jeg nok jern som vegetar? 08. sep 11.21
- Du kan gøre alle måltider grønne 07. nov 09.20
- Gratis mad skal holde unge i teknisk skole 12. aug 15.23
- Pølser er danskernes grillhit nr. 1 25. jun 17.09
- Her er de grillråd, du ikke vil høre 19. maj 11.28
- Forebyg tarmkræft med frugt og grønt 13. maj 13.55
- Det dør vi af 21. apr 15.43
- Guide: Sådan bliver du 100 år 21. apr 11.23
- Røde bøffer kan dræbe 24. mar 08.02
Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev
Udvalgte opskrifter
Seneste på Mad
-
29. maj. KL. 07.00 Lav lækker suppe til sommer og fritid
- 28. maj. KL. 07.00 Madklubber er kropslig nydelse, vi kan dyrke sammen
- 27. maj. KL. 07.00 Billig hvid rioja er et bekendtskab værd
- 26. maj. KL. 07.00 3 slags læskende lemonade, du nemt kan lave
- 25. maj. KL. 14.00 Her er syv myter om vin
- 25. maj. KL. 07.00 Fiskeopskrifter, der hitter over kul
- 23. maj. KL. 07.00 »80 procent af branchen synes ikke, at vi skal have den stjerne«
- 22. maj. KL. 07.00 Ged er både ost, pølse og yoghurt
- 20. maj. KL. 07.00 To gode køb til under en halvtredser
Madklub
Seneste opskrifter
Seneste madnyt
-
28. maj 07.00
-
23. maj 07.00
-
17. maj 07.00
-
16. maj 11.14
-
16. maj 07.00
-
16. maj 07.00
-
15. maj 12.28
-
15. maj 10.28
-
15. maj 09.18
-
13. maj 07.00
-
09. maj 15.56
-
09. maj 13.44
Mest læste denne uge
-
23. maj 07.00
-
28. maj 07.00
-
09. maj 13.44
-
30. aug 12.54
-
14. apr 10.01
-
14. apr 10.00
-
13. maj 07.00
-
08. apr 09.20
-
07. jul 07.57
-
07. feb 09.40
Seneste opskrifter
-
29. maj 07.00
-
29. maj 07.00
-
29. maj 07.00
-
29. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
16. maj 07.00
-
16. maj 07.00
-
14. maj 07.00
-
14. maj 07.00
WWF biovinsmagning og tapasbuffet på BioMio
Storstilet smagning af næsten 100 biodynamiske og økologiske vine af bedste kvalitet fra Peter Sisseck, Nicolas Joly og biopionererne fra Bourgogne Jean-Claude Rateau og Pierre Morey med flere.
|
|
|
|
||||
|
Klubpris 660 kr.
Alm. pris 820 kr
|
|
Klubpris 279 kr.
Alm. pris 350 kr
|
|
Klubpris 1972 kr.
Alm. pris 3000 kr
|
|
Klubpris 238 kr.
Alm. pris 280 kr
|




























