Sidste år reddede græsrodsorganisationer flere end 46.000 i Middelhavet. Det er EU’s politik siden 2014, der har styrket smuglerne og ført til flere og billigere smuglinger i dårligere både, siger Tuesday Reitano.
Foto: Jacob Ehrbahn

Sidste år reddede græsrodsorganisationer flere end 46.000 i Middelhavet. Det er EU’s politik siden 2014, der har styrket smuglerne og ført til flere og billigere smuglinger i dårligere både, siger Tuesday Reitano.

EU ændrede spillereglerne, og det har gjort livet lettere for menneskesmuglere i Middelhavet

Såvel FN’s særlige udsending til Middelhavet som en ekspert i menneskesmugling afviser, at de frivillige redningsaktioner er skyld i, at flere migranter forlader Afrika. EU’s redningsmission ændrede spillereglerne.

Internationalt

Mens europæiske politikere øger presset på ngo’erne, der samler migranter og flygtninge op fra Middelhavet, tager flere store organisationer de frivillige i forsvar.

FN’s Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) fremlagde i denne uge en rapport, som blandt andet konkluderer, at antallet af migranter, der stævner ud fra Libyen, må forventes at stige yderligere. EU’s udenrigschef, Federica Mogherini, sagde ellers for nylig, at EU’s samarbejde med Libyens nabolande har mindsket strømmen af migranter. Det afviser FN.

»Der er ingen reducering af trafikken ind i Libyen«, sagde Vincent Cochetel, der er FN’s særlige udsending til det centrale Middelhav, på et pressemøde i Genève.

Stigningen skyldes dog ikke ngo’ernes indsats på Middelhavet, slog han fast.

»Nogen er af den opfattelse, at hvis ikke de var der, ville de libyske smuglere ikke sætte folk om bord på bådene. Det mener vi ikke er en sandfærdig udlægning«, sagde Vincent Cochetel ifølge Politico, og han blev bakket op af regionaldirektør i Den Internationale Organisation for Migration, Eugenio Ambrosi.

»Jeg tror ikke, der er nogen sammenhæng mellem ngo’ernes aktiviteter og antallet af ankomne«, sagde han.

Minutterne, da en gummibåd med 120 mennesker punkterer, og Middelhavet fyldes med flygtninge, der slås for deres liv

Smuglere udnyttede EU

Den danske udlændinge- og integrationsminister, Inger Støjberg (V), hævdede i denne uge, at der eksisterer »en uhellig alliance imellem ngo’er og menneskesmuglere«. En af verdens førende eksperter i menneskesmugling giver hende ret i, at der eksisterer en uhellig alliance på Middelhavet. Men den er indgået mellem smuglerne og EU, siger hun.

»Kritikken af ngo’erne er helt malplaceret. Det er ikke deres involvering, som har ændret situationen på Middelhavet«, siger Tuesday Reitano, vicedirektør og medstifter af The Global Initiative against Transnational Organised Crime

I en ny bog beskriver hun, hvordan de libyske menneskesmugleres forretningsplan forandrede sig drastisk i løbet af 2014 og 2015. Efter flere store drukneulykker, der vakte opsigt over hele Europa, indsatte Italien i november 2013 for første gang en redningsmission, der skulle operere i internationalt farvand mellem Libyen og den italienske ø Lampedusa. I sommeren 2015 blev Mare Nostrum afløst af EU’s Mission Sophia, der består af europæiske flådefartøjer.

De libyske smuglere udnyttede straks de nye forhold. Nu kunne de sende simple træbåde eller gummibåde ud i Middelhavet og regne med, at de fleste af passagererne ville blive reddet af de europæiske skibe. Det sænkede deres omkostninger betydeligt og gjorde det muligt at sætte priserne ned og tiltrække nye grupper af migranter og flygtninge.

»Spillereglerne blev fuldstændig forandret i 2014, og det har gjort det muligt for smuglerne at udvide deres aktiviteter markant«, siger Tuesday Reitano.

Smuglernes taktik tvang EU’s redningsmission tættere på Libyens kyst. Sendte migranterne nødsignal ud, kort tid efter de havde passeret landets maritime grænse, var EU’s skibe forpligtet ved international lov til at komme til undsætning.

Da flere europæiske ngo’er sidste år begyndte at sende skibe ud på Middelhavet, foregik de fleste redningsaktioner derfor allerede langt tættere på Libyen end på Lampedusa. Ngo’erne har valgt at operere tæt ved Libyens maritime grænse for at redde flest mulige liv og står i dag for over halvdelen af redningsaktionerne. Men for smuglerne ændrer det ikke alverden.

»De har kunnet spare endnu mere på benzinen, men det har ikke ændret noget grundlæggende ved deres strategi«, siger Tuesday Reitano.

Hvis ngo’erne blev forhindret i at operere på havet, hvad ville det så få af betydning?

»At flere mennesker ville drukne. Ikke andet«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce