Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Annegrethe Rasmussen

Hvornår flytter de velbjærgede fra kultureliten mon selv til Nivå?

Debattør Eva Agnete Selsing bliver kritiseret for ikke at ville bo bo i områder med flygtninge og indvandrere og får tonsvis af skældud.

Annegrethe Rasmussen

Berlingske har et par debattører, der jævnlig ophidser gemytterne på de sociale medier. De to førende – psykiater Henrik Day Poulsen samt filosof og selvudråbt bannerfører for husmødre, der passer egne børn, Eva Agnete Selsing – er gode til at fremføre ytringer, som man må tage afstand fra, hvis man er et ordentligt menneske.

Så når Selsing, som hun gjorde i sidste weekend, tilkendegiver i en klumme med titlen ’Der vil vi ikke bo’, at hun ikke kunne drømme om at flytte med sin familie til bestemte billigere områder nord for København, fordi de plages af massiv utryghed grundet »multikulturelle plager« (læs: flygtninge og indvandrere og i øvrigt specifikt Sandholmlejren, der ifølge Selsing har ledt til, at områder, der før var »trygge og civiliserede«, nu hærges af »vold, kriminalitet, islamisk undertrykkelse, racisme mod etniske danskere, social kontrol og en generelt fjendtlig stemning«, som hun beklagende skriver), er det sikkert som amen i kirken, at fordømmelsen sætter ind i brede stimer.

På min newsfeed på Facebook kan jeg følge, hvordan mine godhjertede centrum-venstre-orienterede venner er forargede. »Skingrende sindssyg«, »psykopat« og »ubegribeligt« hører til de pæneste. Andre griner: »Ha, jeg troede, det var satire« og »ATS må have det nemt for tiden«. Mens én foreslår etableringen af »en lukket, nationalkonservativ koloni med et højt hegn om, hvor familien Selsing kan leve i fred for diverse kulturimpulser«. Samme mand foreslår, at »Inger Støjberg (kan) være lejrkommandant og officiel repræsentant for Det Rigtige Danmark«.

Misforstå mig ikke. Jeg abonnerer ikke på Eva Agnete Selsings verdensbillede. Jeg har venner i mange farver, fra mange religioner og ditto kulturer. Men de er alle veluddannede og ressourcestærke. Det er nemt at kaste med sten, når man selv bor i et glashus

Jeg er også selv lige ved at dele klummen med et – synes jeg – rigtig overskudsagtigt »tsk, tsk«. Jeg tænker, at man slet ikke behøver ord. Indlægget står for sig selv i sin grimhed. Indtil jeg kommer i tanke om, at der da vist ikke bor en eneste person i mit eget kvarter, der ikke er veluddannet, absolut formuende og i øvrigt kridhvid. Men nu bor jeg i USA. Her findes der ghettoer, det ved enhver.

Men så tænker jeg lidt videre over, hvor mine danske venner og alle politikerne, redaktørerne, forfatterne og de fremmeste samfundsdebattører har hjemme. Jeg tjekker på nettet og finder statistik frem. Den er god nok. Stort set alle dem, der er forargede på Selsing bor selv i pæne områder med folk, der ligner dem selv.

De siger ikke, at de ikke vil bo sammen med flygtninge eller indvandrere. Mange af dem tror sikkert også, at de virkelig gerne ville, hvis det var muligt. Men det er det bare ikke. For det er alt for dyrt, der hvor de bor. Og på det mere og mere gentrificerede Vesterbro, Valby eller Nørrebro er der også alt for smart og hipsteragtigt.

Dagen efter ser jeg TV 2/Lorry. De sender et indslag om en plan, der skal indkvartere flygtninge på et nedlagt plejehjem i Rungsted. Beboerne er negative og frygter faldende huspriser. Den lokale præst er positiv. Som han siger: »Jeg bor i embedsbolig, så jeg har et humanistisk menneskesyn«. Aha.

Misforstå mig ikke. Jeg abonnerer ikke på Eva Agnete Selsings verdensbillede. Jeg har venner i mange farver, fra mange religioner og ditto kulturer. Men de er alle veluddannede og ressourcestærke.

Det er nemt at kaste med sten, når man selv bor i et glashus. Imidlertid er det, som ordsproget siger, en dårlig idé. Put your money where your mouth is, er et andet godt, amerikansk, slagord. Jeg ser frem til, at kultureliten flytter til Nivå.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts