TV2 Nyhederne agerer ukritisk mikrofonholder for regeringen i tilbagevendende nyhedsindslag, og dækningen af klimatopmødet var ingen undtagelse. I en nylig klumme var jeg inde på, hvordan TV2's til-lejligheden-udnævnte COP15-ekspert, Svenning Dalgaard, forstod at 'udlægge teksten' i rette regeringsånd. Under samme topmøde havde politikerne udstyret politiet med yderligere beføjelser til at krænke indvidets integritet og rettigheder, og devisen om, at enhver er uskyldig, indtil det modsatte er bevist, blev atter undermineret. Næsten 2.000 demonstranter blev anholdt under topmødet - heraf ca. halvdelen alene under en demonstration på Amagerbrogade, hvor i hundredvis måtte sidde med plasticstrips i timer på kold asfalt uden adgang til toilet - ikke for ulovligheder (der blev kun rejst sigtelser mod et forsvindende fåtal), nej, de blev anholdt uden at have gjort noget som helst ulovligt. Indtil videre har over 200 klaget over politiets fremfærd under noget så science-fiction-agtigt som præventive anholdelser - eller slet og ret politistatsmetoder. Imidlertid var TV2's dækning af masseanholdelsen en sand opvisning i følgagtighed over for politiet. Dét påpegede Erik Valeur i Politiken den 20.12., hvilket TV2-chef Michael Dyrby siden benægtede og i stedet hævdede, at dækningen havde været intet mindre end eksemplarisk. I et efterfølgende indlæg redegør Valeur derfor i detaljer for sin kritik og skriver bl.a.:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Ny måling: Danskernes tillid til ét europæisk land er femdoblet
-
Han nægter at lade sig betjene på engelsk, når han går på restaurant i Danmark
-
Wegovy, jeg slår op
-
Derfor lukker festival: »Det er sværere i København, end vi havde forventet«
-
»Jeg skulle ikke have brugt det her billede«: Vanopslagh fortryder brug af nazifoto
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Klumme
Debatindlæg af Jacob Birkler