Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARTIN LEHMANN (arkiv)
Foto: MARTIN LEHMANN (arkiv)

Kamp. Kampen om digitale annoncekroner er meget hård på det amerikanske marked.

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er Silver og Klein fremtidens journalistik?

Prominente journalister lancerer i USA nye sites, der lover fremragende journalistik.

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I mandags lancerede Glenn Greenwald sit nye digitale nyhedsmagasin The Intercept.

Han har håndplukket en gruppe dygtige journalister, der skal hjælpe ham med at fortsætte opfølgningen på NSA-sagen, som Greenwald har dækket via sit tætte samarbejde med whistlebloweren Edward Snowden.

På langt sigt vil han lancere flere digitale magasiner, der skal dække alt fra undertrykkelse af borgerettigheder til politisk og finansiel korruption.

Projektet er finansieret af eBay-ejeren Pierre Omidyar, der efter sigende har lovet mindst 250 mio. kr. til at løbe det i gang.

I januar præsenterede den tidligere Washington Post-blogger Ezra Klein, der er kendt for sin evne til at formidle komplicerede emner forståeligt, sit ambitiøse publicistiske ’Projekt X’.

Hans site vil have mere fokus på det, der er vigtigt, i stedet for konstant at have fokus på det, der er nyt. Kleins pointe er derudover, at nye informationer skal sættes ind i en kontekst, så hans publikum på ’Projekt X’ får en bedre mulighed for at forstå den verden, de lever i.

Projektet er støttet af Vox Media, hvor chefen, Jim Bankoff, har skudt mindst 50 mio. kr. i satsningen.

Også den tidligere New York Times-journalist og forfatter Nate Silver, der blandt andet blev kendt for sine præcise forudsigelser af præsidentvalgene i 2008 og 2012, har søgt nye digitale græsgange.

I samarbejde med mediekoncernerne ESPN og ABC News har han relanceret sin blog ’FiveThirtyEigth’ og hyret en perlerække af skribenter og dataanalytikere, som skal dække områderne politik, økonomi, sport, videnskab og livsstil.

Silver satser stort på datadreven journalistik og har derfor ansat lige så mange dataanalytikere som journalister.

Umiddelbart kan det være svært at se argumenterne for, at disse investorer skyder penge i digitale nyhedsprojekter.

Kampen om digitale annoncekroner er meget hård på det amerikanske marked: Google og Facebook tager en stadig større andel, og den største ’start-up-succes’, The Huffington Post, har ikke formået at få sorte tal på bundlinjen efter små 10 år i markedet.

Svaret er nok, at de ikke forventer at tjene hurtige penge på denne investering, men at der dels er muligheder for at udnytte kvalitetsjournalistikken i andre sammenhænge, for eksempel Nate Silver som kommentator på ABC News, dels kan der på sigt opstå andre forretningsmodeller, der kan skabe ny indtjening.

Realiteten er også, at investeringen i denne form for kvalitetsjournalistik er ret lille set i sammenhæng med tidligere tiders medieinvesteringer: ingen trykpresse, tv- eller radiostation med dyrt udstyr og sendenet.

Kun dygtige journalister, dataanalytikere, designere og en velfungerende digital infrastruktur, som de fleste af investorerne råder over i forvejen.

Og noget tyder på, at den digitale udvikling har gjort det nemmere for både journalister og publikum at bevæge sig rundt i mediebilledet.

De sidste måneders udvikling viser, at selv topjournalister på store traditionsrige medier i USA nu tør tage springet og lader sig tilknytte mindre, mere chancebetonede mediesatsninger, fordi de kan komme til at arbejde med deres specifikke fagområder på egne præmisser.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og de sociale medier har gjort det nemt for publikum at flytte med dem rundt.

Et kik på Twitter afslører, at Nate Silver i dag har 659.000 følgere, og Ezra Klein har 429.000. Så længe de fastholder deres høje kvalitetsniveau, skal publikum nok følge med dem.

Det er ikke helt utænkeligt, at nogle af disse nye sites kan tiltrække så mange brugere, at det på sigt er muligt at finansiere journalistikken ved hjælp af annoncer og en eller anden form for abonnementsmodel.

Den hurtige vej til penge og publikum ser dog ikke nem ud. Alligevel må vi håbe, at disse nye kvalitetssites med tiden får succes – både på det amerikanske og det internationale marked.

De kan være med til at sikre en større mangfoldighed i et voksende medieudbud og bidrage til at løfte kvaliteten af den digitale journalistik, der trods de seneste års markante forbedringer stadig døjer med et dårligt rygte.

Det danske sprogområde er for lille til at rumme mange kommercielt drevne nichekvalitetssites, men vi kan bestemt sagtens lade os inspirere af de interessante tanker som Greenwald, Klein og Silver har om den form for digital journalistik, som kan give os endnu bedre forudsætninger for at forstå sammenhængene i en stadig mere kompleks verden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden