Tegning: Philip Ytournel

Tegning: Philip Ytournel

Mikkel Andersson

Ytringsfriheden er altså knægtet, hr. Lidegaard

Det er åbenlyst, at frygten for terror har sejret over satire, mener Mikkel Anderson.

Mikkel Andersson

Jeg er ikke Charlie.

Jeg hedder Mikkel og arbejder som satiriker. Selv om jeg skriver helt vildt krænkende og polemiske ting om alt mellem himmel og jord på daglig basis, tør jeg nemlig ikke forfatte noget, som involverer Allah eller Muhammed, da jeg er bange for at blive dræbt eller lemlæstet af førnævntes proselytter.

Det er en kendsgerning, og sådan har det i øvrigt været i årevis.

At ikke alle ser det på samme måde, har man i herværende publikation kunnet læse: »Der er trusler mod vores sikkerhed. Spørgsmålet er, om vores ytringsfrihed dermed er truet? Her på avisen holder vi fast i, at det er den ikke«, erklærede chefredaktør Bo Lidegaard 9. juni 2013 i en artikel, hvis underrubrik yderligere slog fast, at »[en] avis skal ikke trykke en tåbelig provokation, bare fordi den er provokerende«.

LÆS ARTIKEL

Blandt de »tåbelige provokationer« var – naturligvis – Jyllands-Posten Muhammedtegninger, som på lederplads i nærværende avis så ofte er blevet udlagt som unødvendige og ukloge samt et utal af varianter heraf.

Charlie Hebdo er antitesen på denne bedsteborgerligt bornerte satireopfattelse. Det er et magasin, der flabet insisterer på nådesløst, groft og ofte vulgært at provokere alle hånde gejstlige, profeter og autoritetsfigurer, uden hensyntagen til position eller religion, i en grad, der kan få JP’s tegninger til at ligne Peter Pedal. Dog med en grundlæggende fælles antagelse om, at alle må tåle hån, spot og latterliggørelse.

Onsdag blev den i årevis åbenlyse trussel mod ytringsfriheden, som Lidegaard benægtede, så mejslet med bly i menneskekroppe. De sidste, der stædigt vovede at behandle islams dogmer på lige fod med alle andre, blev skudt ned i redaktionslokalerne.