0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kære Pia Kjærsgaard, kald mig bare muslim

Dansk Folkeparti burde kæmpe for at fjerne racismen i stedet for racismeparagraffen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FINN FRANDSEN (arkiv)
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Racisme. Pia, vil du ikke tage et ordentligt værdiopgør med de andre ideologer og strategikere i dit parti og foreslå, at man måske skulle stoppe hetzen mod muslimer og ikke-vestlige indvandrergrupper.

Mrutyuanjai Mishra
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Mrutyuanjai Mishra
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg tror, du kender byen Mumbai, som tidligere hed Bombay. Jeg har boet en del år i, lad mig kalde det Bombay, fordi det er det navn, jeg kender og husker byen under.

Men ved du, hvorfor den hedder Mumbai i dag? Det gør den, fordi der samtidig med, at dit parti, Dansk Folkeparti, blev dannet i 1995, var et parti med lignende ideologisk program, Shiv Sena, som kom til magten og ændrede et smukt kosmopolitisk navn til noget, der blev meget lokalt og hinduistisk.

Du ved, at jeg ikke på nogen måde er tilhænger af islamismen eller nogen anden totalitær ideologi, men jeg er meget bekymret over, at den voksende hetz mod minoriteter er blevet en acceptabel norm i dit parti og andre lignende partier i Europa.

Denne form for nationalisme er mildest talt farlig, og i en indisk sammenhæng kan den risikere at sprænge landet i stumper og stykker.

Jeg er udmærket klar over, at du ikke længere er partiformand, men værdiordfører. Derfor Pia, skriver jeg til dig, om du vil tage et ordentligt værdiopgør med de andre ideologer og strategikere i dit parti og foreslå, at man måske skulle stoppe hetzen mod muslimer og ikke-vestlige indvandrergrupper. Den er ensbetydende med racisme mod en hel befolkningsgruppe.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter