Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Rasmus Jarlov
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hverken højre eller venstre har en løsning på flygtningeproblemet

Begge fløje undviger de svære spørgsmål.

Rasmus Jarlov
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg kan ikke huske en så polariseret debat i Danmark som øjeblikkets flygtningedebat.

Venstrefløjen råber, at højrefløjen er ond og uanstændig. Højrefløjen råber, at venstrefløjen er urealistisk og ødelægger Danmark.

Lidt sandhed er der faktisk om begge dele. Højrefløjen er mindre indlevende i flygtningenes skæbne end venstrefløjen. Den er mere optaget af, hvordan flygtningene vil ændre Danmark, hvis vi tager imod dem. Dette savner venstrefløjen til gengæld blik for og tager kun udgangspunkt i flygtningenes behov. Derfor taler vi helt forbi hinanden.

Udlændingepolitik er således ubehageligt og hårdt. Valget står mellem pest eller kolera. Der er ingen løsninger uden store omkostninger

Ingen af fløjene kan tilfredsstillende svare på de bekymringer, som den anden fløj har. Venstrefløjen har ikke noget tilfredsstillende svar på, hvordan Danmark skal kunne overkomme større integrationsproblemer, end vi allerede har. Højrefløjen har ikke noget tilfredsstillende svar på, hvad vi skal sige til de flygtninge, som vi afviser.

LÆS LEDER

Der er ingen gode løsninger, som kan tilfredsstille både højre- og venstrefløj. Hvis vi følger venstrefløjen og tager imod store antal flygtninge, får vi store etniske mindretal, som ikke vil fungere i Danmark. Vi får parallelsamfund og en ny etnisk underklasse bestående af muslimer fra Mellemøsten. Det er den direkte vej til kultursammenstød, store sociale problemer og farvel til Danmark som et homogent og lige samfund.

Hvis vi derimod følger højrefløjen sender vi en masse stakkels mennesker tilbage til et liv under usle vilkår og en usikker skæbne – eller det der er værre.

Vi bør være ærlige om dette dilemma og åbent erkende, at det er et svært valg. Ingen politisk vej kan både hjælpe flygtningene med et ophold og undgå problemer i Danmark. Det er direkte modstridende.

LÆS DEBAT

Kujonerne i debatten er dem, der ikke er ærlige om ulemperne ved den politik, de selv ønsker, men blot kaster skældsord efter den anden fløj. Bunden i debatten rammes hver gang, venstrefløjen blot råber ’uanstændig’ efter højrefløjen i stedet for at svare på, hvordan de ser Danmarks fremtid med store muslimske mindretal på bunden af samfundet. Og når højrefløjen foregiver, at hvis bare vi hjælper lidt mere i nærområderne, så er der ikke noget humanitært problem. Det passer jo ikke, og det ved vi alle sammen godt. Hjælp i nærområderne vil i bedste fald virke om mange år og løser ikke situationen i dag.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg selv vægter sammenhængskraften i Danmark højere end flygtningenes behov og derfor går ind for en meget stram udlændingepolitik. Jeg mener ikke, det nytter noget at smadre Danmark med masseindvandring. Men jeg må også erkende, at jeg dermed går ind for en politik, som volder min samvittighed kvaler, fordi det ikke er rart at sige nej til at hjælpe mennesker i nød.

Der er ingen gode løsninger, som kan tilfredsstille både højre- og venstrefløj

Udlændingepolitik er således ubehageligt og hårdt. Valget står mellem pest eller kolera. Der er ingen løsninger uden store omkostninger. Mit ønske er blot, at alle er ærlige om dette i stedet for at vige udenom de ubehagelige valg, vi står overfor.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden