Det er dybt dobbeltmoralsk, når danskerne stejler over ideen om, at en landmand har sex med sine søer, men samtidig køber buræg og grisens skuldersår i hakket form til 30 kr. pr. halvkilo. Kilde: Politiken.tv / Producer: Henrik Haupt

Rasmus Brygger

Danskernes forhold til dyrevelfærd og dyresex er hyklerisk

I Fakta falder danskerne over hinanden for at købe billige æg fra burhøns og hakket gris fra landmænd, der slynger griseunger ned i et stenhårdt betongulv.

Rasmus Brygger

Man skal til borgermøde i Thyborøn for at finde en mere ligegyldig debat end pr-minister Dan Jørgensens nye yndlingsemne: dyresex. Personligt har min reaktion været stilfærdigt, men alligevel kraftfuldt, at banke panden i skærmen på min bærbare og undlade at skrive ét ord om den klistrende populistiske, rasende absurde og fuldkommen ligegyldige snak om forbud mod dyresex. Men nuvel. Danskernes hykleriske feel good-anti-sex-med-gris-og-eller-hund-kampagne fortjener alligevel at få et par ord med på vejen.

I Fakta falder danskerne i glubsk grådighed over hinanden for at købe hakket gris af landmanden, der afliver griseunger ved at slynge dem ned i et stenhårdt betongulv, og vi slikker os om munden, når vi i køen på McDonald’s glæder os til at kunne dyppe friturestegte knuste småkyllinger ned i en P-nummersovs med flere kemikalier end drikkevandet i en indisk fabriksby.

Let’s face it: Sorterer vi lige veganerhippierne fra, er danskerne i det store hele ret ligeglade med dyrenes velfærd.

Vi køber helst æg fra høns, der lider i deres bittesmå bure, og koens velfærd er hamrende ligegyldig, så længe den i hakket form koster under 30 kroner per halvkilo. Men et kærlighedsforhold mellem Ole Landmand og hans gris? Nej uha da – det er jo uetisk og synd for dyrene!Hyklere! Hyklere, så langt øjet rækker! Lad os nu bare fortælle langt størstedelen af de 76 procent af danskerne og flertallet i Folketinget, hvad de er, når de med pengepungen aktivt støtter, hvad der jo i princippet er drab og tortur på deres medskabninger, men så kan føle sig åh så hellige, når de kan gå i fakkeltog mod dyrenes bollevenner.

LÆS DEBAT

Den værste af dem alle er pr-Dan. Manden, hvis vigtigste argument for forbud mod dyresex – og ja, det er sgu rigtigt – er, at det gør det svært for ham at sidde med ved forhandlingsbordet i Bruxelles, når vi ikke smider dyrefetichisterne i fængsel.

Og i stedet for at købe sig et kursus i forhandlingsteknik har han lokket hele landet med i en helligere-end-dig-kult, hvor vi alle kan nikke anerkendende til hinanden over middagsbordet og blive enige om, hvor godt det ville være at få forbudt det dersens ulækre dyresex, mens vi nyder mors lækre frikadeller a la torteret gris.Det er klassisk Danmark: Vores årsabonnement på SOS Børnebyerne giver os den der rare følelse, der gør, at vi kan klappe os selv på skulderen. Vi gør jo i det mindste vores for at skabe en bedre verden. Og når det kommer til dyresex, ja hvorfor lytte til eksperterne, der siger, at der er tale om verdens største ikke-problem: Lovgivningen dækker allerede misrøgt af dyr. Vi vil have vores skud feel good-følelse – koste, hvad det vil!

Danskerne støtter, hvad der jo i princippet er drab og tortur på deres medskabninger, men er åh så hellige, når de går i fakkeltog mod dyrenes bollevenner

Og vi synes jo, sex med lille Vuffi er ulækkert. Fair nok. Andre synes, at urinsex, stramme lædermasker og voldtægtsfantasier er lidt klamt. Men vi vil jo heller ikke virke snerpede – særligt ikke, når 300.000 af os lige har været inde at nyde sidstnævnte på det store lærred.

LÆS DEBAT

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Spørgsmålet er dog, om du nu ikke bare kunne lade være med at pakke dine seksuelle præferencer ind i en feel good-dyreetisk debat, når du samtidig glubsk nærlæser nyhedsavisen fra Fakta efter tilbud på parteret dyr.Jeg er en af synderne. Jeg køber de billige flade kyllingebryster i køledisken og tænker ærlig talt knap så meget på æggelæggerens livskvalitet, når jeg står og skal lave omelet. Jeg ved godt, at jeg burde – men som resten af danskerne tænker jeg mig ikke altid om, når jeg køber ind. Dyrevelfærd er ikke ligefrem på toppen af vores etiske to-do-liste.

Derfor gør jeg, hvad danskerne bare denne enkelte gang burde gøre: lytter til eksperterne. Så kunne vi måske lade være med hysterisk at råbe på en løsning på et ikke-problem, bare så vi kan føle, at vi gør, hvad der er bedst for dyrene.

Dan Jørgensen har traditionen tro skabt en ikke-debat forklædt i nuttet hvalpeskind. Og vi er hoppet i fælden. Hvis danskerne gik så forfærdelig meget op i dyrenes velbefindende, kunne de hver dag i supermarkedet gøre en forskel med pengepungen. Så gør en forskel, hvis I virkelig mener det. Men fri os andre fra at betale aflad gennem symbolske love. Og lad nu bare Landmand Ole have sex med den gris. Grisens alternativ er alligevel en boltpistol for panden.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden