Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning. Roald Als

Silvana Mouazan
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nej tak til Inger Støjbergs 'danske værdier'

Man er åbenbart ikke en del af samfundet, hvis man ikke følger Inger Støjbergs udlægning af de ’danske værdier’.

Silvana Mouazan
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så blev Inger Støjberg udnævnt til ny udlændinge- og integrationsminister, ikke at det kom som en overraskelse. Støjberg beskriver selv sit nye ministerium som et »drømmeministerium«.

Jeg er sikker på, at Støjberg lige nu skåler med et champagneglas i hånden og råber højt, »jeg skal dæleme vise dem«. Den magt har hun længtes efter at få, og hun kaster sig nu ind i kampen med ildhu. Hun glæder sig til at komme med tiltag på netop udlændingeområdet og ændringer på asylområdet.

På sin Facebook skriver hun, at der skal sættes hårdt ind overfor de, der bare ikke vil de ’danske værdier ’ som et fundamentet for vort land.

Jeg fortolker hendes budskab som følgende: Man er ikke en del af samfundet, hvis man ikke følger Støjbergs udlægning af de ’danske værdier’.

Så spørger jeg Dem kære Inger Støjberg, kan De give et bud på, hvad danske værdier rummer, for jeg er snotforvirret. For hvad vil det egentlige sige?

Det giver jo ikke mening om at tale om noget så flydende som danske værdier og fremstille det som en entydig størrelse

Lige nu sidder mange indvandrere og undrer sig, om de har gjort det godt nok og om de har formået at vise samfundet, at de også ønsker de ’danske værdier’.

Det giver jo ikke mening om at tale om noget så flydende som danske værdier og fremstille det som en entydig størrelse. Når man spørger etniske danskere, giver de hver i sær forskellige bud på, hvad de mener danske værdier er og skal være. Det er nemlig individuelt, hvad den enkelte oplever som en dansk værdi.

Jeg mener selv, at jeg er velintegreret i det danske samfund, og min egen definition af de danske værdier, er tolerance, mangfoldighed, de demokratiske frihedsrettigheder, fællesskab, frisind og respekt for hinanden. Det er lige præcis det som folkeskolen lærer os at vægte højt.

Jeg er ikke sikker på, at Inger Støjbergs forståelse af danske værdier deles af flertallet af etniske danskere. Hun er blandt andet kendt for sine meget markante og provokerende holdninger til især muslimske borgere. Hendes udtalelser har skabt mere splittelse end sammenhængskraft. Er det en særlig dansk værdi? Jeg tvivler.

Det er nu ikke nok, at man overholder lovgivningen, betaler skat og stemmer til valgene. Nej, nu skal de etniske minoriteter købe ’Støjbergs version af danskhed’ for være en del af fællesskabet. Og siger man nej tak, jamen, så har valgt man side og man er pludselig ikke dansk.

Hvis Mohammed falder ud af arbejdsmarkedet, så tænker vi, at han ikke ’gider’ det danske fællesskab – modsat en Peter, der er uden for arbejdsmarked af helt andre og valide grunde som sygdom eller den generelle ledighed i samfundet. Udgangspunktet for den ene er, at han ikke gider, den anden fordi, han ikke kan.

Er det udansk, at man ikke spiser svinekød? Hvad så med vegetarer, der slet ikke spiser kød?

Er det udansk, at man ikke spiser svinekød? Hvad så med vegetarer, der slet ikke spiser kød? Eller hvad nu, hvis man kommer fra et hjem med få bøger og ikke har læst H.C. Andersen? Eller at man kommer fra et hjem, hvor manden går på arbejde og kvinden passer børnene som hjemmegående? Er det udansk?

Jeg kender mange etniske danskere som ikke ønsker at være en del af Inger Støjbergs fællesskab, fordi det er så kvalmende klaustrofobisk. De borgerliges logik stinker af national selvforståelse som i bund og grund er ekskluderende og indadvendt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden