Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Silvana Mouazan

Martin Henriksen burde selv prøve at sidde i en gummibåd på Middelhavet

Videoer kan ikke skræmme flygtninge væk fra Danmark.

Silvana Mouazan

Nu kommer Dansk Folkeparti med et klart budskab: de vil skræmme flygtninge, der er på vej til Danmark, med informationsvideoer på arabisk og engelsk.

Bliv væk, for Danmark vil ikke have jer.

Martin Henriksen er stolt over at præsentere den nye ide om, at han vil gøre rede for de nye asylstramninger i en video, hvor han ønsker at bruge en politimand til at fortælle folk på flugt, at de skal blive væk fra Danmark.

Kynisme længe leve.

Martin Henriksen (DF) vil efterligne australiernes video og sende et budskab til flygtninge om, at de ikke skal komme til Danmark. Kilde: ABF TV

Jeg synes, Martin Henriksen skal sætte sig i en lille gummibåd i midten af Middelhavet og se, om den kan bære ham.

Man sidder ikke ligefrem i en krigszone uden mad og drikke og googler Danmarks sociale ydelser eller de nye asylregler, som Inger Støjberg påpegede i Debatten på DR2, for derefter at tage beslutningen om, at det skal være Danmark, man ønsker at rejse til og søge asyl i.

Nej, det handler om folk, der er på flugt, som er desperate for at få hjælp.

Jeg kan sige det rent ud; disse informationskampagner har ingen gavn. Når man er på flugt, så er man på flugt.

Jeg kan sige det rent ud; disse informationskampagner har ingen gavn. Når man er på flugt, så er man på flugt.

Pengene burde man i stedet bruge på at hjælpe flygtninge og asylansøgere, der er i nød. Det vil gavne dem langt mere.

Ja, ja, vi har hørt det igen og igen: hensynet til vore egne interesser i samfundet vægter mest. Jeg er enig i, at vores samfund er i et dilemma. Vi er splittet mellem det medmenneskelige hensyn til flygtninge og hensynet til, at Danmarks økonomi kan bære, at vi giver flere mennesker asyl. Vores medmenneskelighed har været på spil, og mange har efterlyst, at vi skal være bedre til at hjælpe.

Vil det ødelægge Danmarks økonomi at tage imod flere flygtninge ? Nej, vi kan sagtens tage imod flere. Ifølge statistikken har Danmark taget imod ca. 10.000 syriske flygtninge siden krigen brød ud, mens Tyrkiet og Libanon har taget imod næsten 2 mio.

Lad mig pointere, at Dansk Folkeparti tilsyneladende ikke er klar over, at de med deres debat og deres umenneskelige syn på flygtninge er med til at ødelægge integrationen. Deres systematiske hån af flygtninge og indvandrere er årsagen til, at der opstår flere nye ghettoer i Danmark.

Når Martin Henriksen åbner munden og fortæller indvandrere, at de ikke er gode for Danmark og aldrig bliver danskere, selvom de er født i Danmark, skader det integrationen. Konsekvensen af DF’s behandling af mennesker øger tilmed risikoen for, at flere forvirrede unge ender i kriminalitet.

LÆS DEBAT

Da nationen så billeder fra Syriens borgerkrig, hvor børn, kvinder og mænd var ofre for krigens ødelæggelser, udtalte Martin Henriksen koldt og kynisk, at han ønskede de syriske flygtninge sendt til lejre i Kenya. Det er sådanne udtalelser, der skaber store splittelser i samfundet, og som øger afstanden mellem danskere og ikke-danskere.

Vi er i medierne blevet præsenteret for billeder af mennesker, der flygter over Middelhavet. Vi har hørt om kvinder og børn, der drukner på vej mod Europa. Mens dette sker, sidder hr og fru Jensen bag deres computere og håner flygtningene for at tage flugten ved at skrive hadefulde kommentarer om, at ’så slap Danmark for at tage imod dem’.

Mine indlæg har været den fornødne kommunikation mellem mennesker, som jeg ikke er enig med. Som asylbarn er min egen historie den eneste, jeg kan fortælle, for at opnå en forståelse for de lidelser, som mange flygtninge gennemgår.

Når vi ofrer hinanden en smule opmærksomhed, så har vi mulighed for at sætte os i de andres sted.

Men jeg kan ikke tvinge jer til at lytte.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts