Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Silvana Mouazan
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mine børn skal ikke bo ved siden af Dansk Folkepartis Martin Henriksen

Tanken om at man sætter en mur eller et hegn op for at forhindre, at to befolkningsgrupper kommer i tæt relation, er skræmmende og fuldstændigt ude af proportioner.

Silvana Mouazan
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når en folkevalgt politiker anvender børn som gidsler i den politiske hetz mod flygtninge, så skaber man bunden. Samtidig tillader Dansk Folkepartis Martin Henriksen sig at tale for hele børneinstitutionen, uden at kende institutionens holdning.

Det er ert bevis på foragteligt forsøg på at mistænkeliggøre en gruppe mennesker på flugt. Mennesker som allerede er blevet taget som gidsler i en politisk populisme. Højrefløjen er gebet af den nationalistiske og autoritære tone og understreger, at flygtninge er årsagen til problemerne i Danmark.

Sagen drejer sig om, at man i Dragør er ved at sætte pavilloner op til flygtninge. De skal ligge et stykke væk fra en børneinstitution og det har skabt uro hos Dansk Folkeparti.

Martin Henriksen holdning er, at børn skal have lov at være børn, og at det er uskik at børn skal konfronteres med krige og konflikter ude i verden. Desuden påpeger han, at flygtninge skal forblive i asylcentre og ikke integreres i det danske samfund. Det giver associationer til Israels separationsbarriere - en fysisk adskillelse af to befolkningsgrupper.

Højrefløjen forsøger at sætte et skel mellem to befolkningsgrupper, danske børn skal adskilles fra flygtningebørn. Vi taler om børn der trods krigstraumer har lidt psykisk skade. Rapporter viser, at hverdagsaktiviteter altafgørende for et normalt liv som flygtning. Især flygtningebørn leger sig ud af borgerkrigen og de voldsomme oplevelser. Flygtningebørn skal - så hurtigt som muligt - have en tryg og rolig tilværelse.

Tanken om at man sætter en mur eller et hegn op for at forhindre at to befolkningsgrupper kommer i tæt relation med hinanden for at skabe venskab, bånd og glæde ved at dele af ud af deres personlige oplevelser, er skræmmende og fuldstændigt ude af proportioner.

Det er børnefamilier, der har oplevet en lang og sej kamp for at overleve en utrolig svær tur over Middelhavet.

Martin Henriksens video og udtalelser beviser hvor galt det kan gå, når man spreder den slags frygt. Vi har set det gang på gang, at man helt bevidst skaber ubegrundet frygt i det danske samfund og tager mennesker som gidsler i den danske debat.

Spørgsmålet er, skal syriske børn ikke have lov at være børn? Nåh nej, de skal have lov at leve i et asylcenter, og ikke integreres i det danske samfund og sendes tilbage til et hærget land.

Da min familie i sin tid boede på et asylcenter, fik vi besøg af danske familier der viste os vejen til den gode integration. De brugte tid på at dele medmenneskelighed og mangfoldighed. Når en flygtningefamilie fik en telefonopringning om en familiemedlems død i krigen, blev der sørget for at man støttede op omkring hele familien. Man var der for dem for at udvise respekt og forståelse.

Jeg følte mig privilegeret, når jeg som flygtningebarn blev taget imod med nysgerrighed og åbenhed. Ved at få lov at integrere mig med danske børn, følte jeg eksistensen af mig selv igen.

Det var en gennem leg, jeg lærte at være en del af det danske samfund. Danske børn blev en oplevelse rigere, netop fordi de gennem os lærte, at selv om man er barn og har mistet alt, oplevet krig, fattigdom og døden tæt på, skal man grundlæggende have lov at være barn.

Man får virkelig sådan en dårlig smag i munden af et menneske kan have sådan et kynisk menneskesyn, når der er danske borgere, der frivilligt bruger tid, ressourcer i den nye folkebevægelse på Facebook 'Venligboerne' der går imod den politiske debat og sørger for at asylansøgere og flygtninge får opbakning og glæde i deres hverdag.

Det sidste kalder jeg for alvor kærlighed…

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden