Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forebyggelse? Jeg vil takke pænt nej, næste gang WHO går i pandemi-panik, eller min praktiserende læge tilbyder en influenza-vaccine, skriver Trine Villemann.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Forebyggelse? Jeg vil takke pænt nej, næste gang WHO går i pandemi-panik, eller min praktiserende læge tilbyder en influenza-vaccine, skriver Trine Villemann.

Trine Villemann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vaccinationer er ren russisk roulette

Der er hårdt brug for at lægge medicinalindustrien i lovgivningsmæssig benlås.

Trine Villemann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Op til fredag 15. april 2011 var jeg gift med en bomstærk, sund og rask mand. Mindre end 24 timer senere var han raseret af en voldsom feber og kulderystelser.

Og 10 dage derefter måtte jeg anbringe min nu dybt, dybt psykotiske mand på en lukket psykiatrisk afdeling.

Alt sammen på grund af en rutinevaccination.

LÆS MERE

Og lad mig lige slå fast, at der overhovedet ikke er nogen tvivl om, at det er vaccinen, der forårsagede min mands sygdom. Det har vi adskillige lægers ord for og hele hans historik og biokemi bekræfter dette.

Så det er vel blot menneskeligt, at jeg helt er holdt op med at tro på medicinalindustriens forsikringer om, at vacciner er en magisk smutvej til et bedre helbred. Jeg sætter i stedet min lid til, at evolutionen har udstyret mig med et immunsystem, der kan håndtere de fleste dårligdomme.

De fleste af de vacciner, vi får her i Danmark fremstilles af verdens største vaccinefabrikant, Sanofi Pasteur. Virksomheden producerer omkring 25 af de 30 mest benyttede vacciner i Europa, heriblandt andet den, der gjorde min mand syg.

Sandheden om vacciner er, at de langtfra er så sikre, som medicinalfirmaerne gerne vil have os til at tro

Medicinalfirmaet insisterer på, at deres vacciner er sikre, men det er jo set før, at netop denne industri har dyrket løsagtig omgang med sandheden.

Hvem husker ikke de mange tusind Thalidomidofre, der måtte vente i årevis på en undskyldning og en erstatning?

Desværre viser både min mands og andre vaccineofres tragiske oplevelser, at vi som kunder hos disse globale medicinalforetagender stort set er lige så ubeskyttede som de gravide kvinder, der i slutningen af 1950’erne fik ordineret Thalidomid af deres læger mod morgenkvalme.

LÆS ARTIKEL

Problemet for os forbrugere er ikke kun det uskønne økonomiske partnerskab, der eksisterer mellem mange medicinalfirmaer og læger, men også at lovgivningen og sundhedsmyndighederne – både i og uden for Danmark - i den grad tilgodeser 'Big Pharma' og ikke industriens ofre.

Hvis uheldet er ude, og du eller en af dine kære får en såkaldt 'mandags-vaccine' - en af dem, der røg igennem kvalitetskontrollen på ugens første dag, hvor opmærksomheden lige skal finde på plads igen efter weekenden - er der meget lidt hjælp at få.

Til gengæld er der er mange flere 'mandags-vacciner', end vi ved. Eksperter anslår, at kun et sted mellem 3 og 10 procent af alle bivirkninger indberettes.

Sandheden om vacciner er nemlig, at de langtfra er så sikre, som medicinalfirmaerne gerne vil have os til at tro.

Den eneste reelle beskyttelse, du har mod at blive syg af en vaccine, er et høfligt nej tak

Sanofi Pasteur blev sidste år grebet i alvorlige sikkerhedsovertrædelser på to af deres fabrikker. FDA, the American Food and Drug Administration, inspicerede produktionsfaciliteterne og den efterfølgende rapport er mareridtsagtig læsning om fuglereder i ventilationsskakte, svigtende kvalitetskontrol og urene produktionsområder.

Året før var FDA for øvrigt på inspektion på en anden af Sanofi Pasteurs fabrikker. Denne gang hos datterselskabet Merck i USA og her fandt man rester af afbrændt plastik i blandt andet den meget omtalte Gardasil-vaccine.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Inspektionen i 2012 førte til tilbagekaldelse af nogle vacciner, men er problemerne nu løst? Kan vi som forbrugere stole på, at vores vacciner produceres under sterile og sikre forhold?

Det vil FDA vil ikke svare på. Jeg har såmænd spurgt.

Og her i Europa fortæller EMA – European Medicines Agency – der er paraplyorganisation for sundhedsstyrelser i alle EU-lande, at man har sendt FDA-rapporten videre til de franske sundhedsmyndigheder, fordi en af de inspicerede fabrikker ligger i Frankrig.

Og hvad er der så kommet ud af det? Heller ikke her kan vi forbrugere få noget at vide. Jeg har spurgt adskillige gange.

Hvem passer egentlig på os? Og på vores børn, som i deres første leveår pumpes med vacciner, fordi vi får at vide, at vi er ansvarsløse forældre, hvis vi ikke gør det?

Svaret er, at den eneste reelle beskyttelse, du har mod at blive syg af en vaccine, er et høfligt nej tak.

En stor mængde hvide kitler og andet forarget godtfolk vil formentlig nu fare til tastaturerne og beskylde mig for at være uansvarlig, fordi jeg opfordrer til at droppe vaccinerne.

Jeg ved, at vacciner kan redde liv, men de kan sørme også tage dem

Men er det ikke også uansvarligt at gøre knæfald for en industri, der – bogstaveligt talt – slipper af sted med at invalidere og slå folk ihjel, blandt andet ved fortsat at benytte stoffer, der er under stærk mistankte for at være kræftfremkaldende?

En industri, der gør alt for at skjule, at forurenede vacciner med rester af kyllingelort ender op i forbrugernes kroppe? Og ikke er forpligtet til at offentliggøre alle kliniske studier af deres produkter og derfor kun vælger de mest positive af dem?

Jeg ved, at vacciner kan redde liv, men de kan sørme også tage dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er derfor hårdt brug for at få sat medicinalindustrien i en lovgivningsmæssig benlås, således at den tvinges til at skabe åbenhed og udvise ansvarlighed.

Indtil da vil jeg takke pænt nej, næste gang WHO går i pandemi-panik, eller min praktiserende læge tilbyder en influenza-vaccine. Eller Kræftens Bekæmpelse og deres medicinal-lejesvende fortæller mig, at min teenager simpelthen må have HPV-vaccinen for at undgå at få kræft.

Jeg tør ikke andet. For et ja til en vaccine er simpelthen at spille russisk roulette.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden