Forebyggelse? HPV-vaccinen har bivirkninger, og det bør få forældre til at overveje, om de bør lade deres børn modtage vaccinen, skriver Trine Villemann.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Forebyggelse? HPV-vaccinen har bivirkninger, og det bør få forældre til at overveje, om de bør lade deres børn modtage vaccinen, skriver Trine Villemann.

Trine Villemann

Vi lader en rådden industri bruge vores børn som forsøgsdyr

Ansvarlige forældre bør være særdeles kritiske over for HPV-vaccinen.

Trine Villemann

Vi er nogle underlige størrelser, vi forældre.

Vi bruger uendelige mængder af tid, penge og energi på at sikre, at vores børn får den helt rigtige, økologiske, fedtfattige og proteinrige kost.

Vi slår korsets tegn, når de drikker cola, og vi prøver ihærdigt at holde enhver form for usund livsførelse ude af deres dagligdag. Alt sammen for at give dem den bedste start her i livet.

Men vi er slet ikke bange for at pumpe en kemisk substans ind i vores teenagers kroppe, på trods af at langtidsvirkningerne slet ikke er ordentligt belyst. Og på trods af at ingen uafhængige undersøgelser har påvist, at denne substans forebygger kræft.

HPV-vaccinen er øjeblikkets store, varme kartoffel blandt os forældre med teenagers.

Skal vi eller skal vi ikke lade vores barn vaccinere? Det sker igen og igen, at en forælder i tvivl kaster et nødråb ud på de sociale medier, og så raser diskussionen i den efterfølgende tråd.

LÆS MERE

Det ville være usportsligt at hævde, at HPV-vaccinens modstandere er i overtal i disse debatter. Langt de fleste skriver, som denne mor gjorde forleden:

»Min Andrea har fået den. Hun har det fint, og vi føler os helt trygge ved vaccinen«.

Andreas mor sluttede sit budskab af med en begejstret smiley.

Vacciner er naturligvis et personligt valg. Efter at min mand blev voldsomt psykotisk af en vaccine mod gul feber og jeg sidenhen fandt ud af, at vaccine-fabrikanten og sundhedsmyndighederer har kendt til bivirkningen i årevis uden at foretage sig noget som helst, har jeg indført et moratorium på vacciner i vores familie.

Jeg har totalt mistet tilliden til, at medicinalindustrien og de ansvarlige myndigheder passer på os

Og da jeg totalt har mistet tilliden til, at medicinalindustrien og de ansvarlige myndigheder passer på os, forsøger jeg naturligvis at påvirke de rådvilde forældre, når de efterlyser råd og vejledning.

Det udvikler sig ofte til en verbal kampsport. Senest blev jeg kaldt 'uligevægtig', 'omklamrende', 'konspiratorisk' og fik at vide, at »min sølvpapirshat nok strammede lidt for meget«.

Og sådan er fronterne trukket skarpt op. Fint nok.

LÆS DEBATINDLÆG

Men det undrer mig, hvordan forældre kan være så hamrende naive.

Vi danskere er normalt et skeptisk folkefærd, men flertallet af os tror blindt på alt, hvad en vaccine-fabrikant lukker ud af propaganda omkring en vaccine. Og oven i købet fra en industri, der i en ny bog af professor Peter Gøtzsche beskrives som en mafia med forretningsmetoder, der er mindst lige så beskidte som de sokker, jeg konstant samler op fra min teenagers gulv.

Og fra den samme industri, der i disse måneder med næb og klør forsøger at forhindre, at EU vedtager en lov, der fremover sikrer at alle kliniske studier vedrørende et medicinalprodukt offentliggøres i stedet for som nu, hvor Big Pharma kan slippe af sted med kun at benytte de mest positive resultater.

Det er ubegribeligt, at det europæiske medicinagentur ikke har iværksat sin egen, uvildige undersøgelse af HPV-vaccinen

Vi falder – med rette – over landbruget, så snart der dukker en pattegris op med MRSA-bakterier. Vi kræver certificeret økologi, rent grundvand og bæredygtige løsninger, fordi vi vil give vores børn den bedst mulige fremtid, men vi har overhovedet ingen skrupler over at pumpe en vaccine ind i vores teenagers kroppe, som ingen kender langtidskonsekvenserne af.

Og hvor bivirkningsrapporterne hober sig op på skrivebordene i Sundhedsstyrelsen.

Hvorfor?

Hvad er det, der gør, at flertallet af forældre i øjeblikket lader tvivlen komme en pilrådden industri til gode i stedet for deres teenagers helbred?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg tror, at vi danskere bedst kan lide at færdes i flok. Vi bryder os ikke om individualister. Gruppepres er en skyggetante, som følger os fra vugge til grav.

De færreste forældre ønsker at stå uden for fællesskabet, når nu alle de andre lader deres teenager vaccinere.

Der er vel heller ingen grund til at efterforske og studere vaccinen, når nu Andreas mor siger, at den er helt sikker, vel? Og så er det selvfølgelig også altid nemmere at sige ja end at sige nej. Det ved enhver.

Det er helt ubegribeligt, at det europæiske medicinagentur ikke for længst har iværksat sin egen, uvildige undersøgelse af HPV-vaccinen.

Og at embedsmændene, der burde varetage forbrugernes interesser, stadig stoler mere på medicinalindustrien end på de tusinder af forældre, der nu har en invalideret teenager i huset på grund af vaccinen.

Men sådan er realiteterne, når det handler om magtbalancen mellem sagesløse kunder og globale industrigiganter.

Så indtil der foreligger en fuldstændig uafhængig undersøgelse af HPV-vaccinen, dens bivirkninger og eventuelle helbredsmæssige langtidskonsekvenser, så beskytter vi vores teenagere bedst ved at holde op med at være bekvemmelighedsforældre og lade andre om at træffe de svære valg.

Og ved at nægte at give medicinalindustrien lov til at bruge vores børn som forsøgsdyr.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden