Mine nætter har i mange år været fulde af stemmer. Nu synger de en sang, jeg næsten ikke tør tro på. Det er frihedens sang.

Jeg husker stadig mit første møde med systemets ondskab

Lyt til artiklen

Mine nætter har i mange år været fulde af stemmer. Stemmer, der hviskede bag lukkede døre, stemmer, der rystede af frygt, stemmer, der kæmpede for at overleve. Disse stemmer har været min ledsager gennem årtier, både under Baath-regimets brutale undertrykkelse og mit liv i eksil bagefter, og nu … nu synger de en sang, jeg næsten ikke tør tro på: frihedens sang.

Dagen, hvor nyheden om Bashar al-Assads regimekollaps kom, føltes som et mirakel. En uvirkelig begivenhed, som mange af os kun havde turdet drømme om i hemmelighed. Da jeg så faldet af et af de mest brutale diktaturer i moderne historie på fjernsynet, følte jeg umiddelbart ingen triumf. Jeg følte noget mere komplekst. En blanding af dyb sorg, ubændig vrede, en fremmed lykke og et håb så skrøbeligt som en fuglevinge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her