Foto: Joachim Ladefoged, Emil Agerskov, Cecilie Rolvung, Miriam Dalsgaard, Gregers Tycho, Thomas Borberg, Casper Dalhoff. Kollage: Freja Juul Pedersen

Drikke mindre alkohol eller tage sig bedre tid til de nærmeste? Politiken har spurgt syv debattører og kulturpersoner, hvad der burde være fælles mål i det nye år.

Danskere, her er jeres nytårsforsæt

Foto: Joachim Ladefoged, Emil Agerskov, Cecilie Rolvung, Miriam Dalsgaard, Gregers Tycho, Thomas Borberg, Casper Dalhoff. Kollage: Freja Juul Pedersen
Lyt til artiklen

Umut Sakarya: »Må de, der dropper alkoholen, gøre det med ret ryg«

Kok og influencer Umut Sakaryas nytårsforsæt til danskerne er at tænke mere over, hvordan vi reagerer på folk, der ikke drikker alkohol. For to år siden stoppede han selv med at drikke efter flere års forsøg med kortere alkoholfri perioder, ofte i januar:

»Jeg håber, at alle, der sætter flasken på hylden i det nye år, gør det med ret ryg. Man skal aldrig undskylde, at man ikke drikker. I starten sagde jeg selv, at jeg var på medicin eller lige var blevet opereret, så jeg ikke skulle forklare folk, hvorfor jeg ikke drak. Vi skal hjælpe hinanden, så den slags undskyldninger ikke bliver nødvendige i 2025. I dag siger jeg, at jeg går min vej, hvis nogen forsøger at presse mig til at drikke alkohol. Så mit nytårsforsæt til Danmark er, at alle – både de, der vælger ikke at drikke, og de, der forsøger at få andre til at drikke med dem – får et mere normalt forhold til alkohol i det nye år, hvor ingen skal skamme sig over at sige nej tak«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her