Hvorfor skal der igen og igen spares på handikapområdet, når der uden problemer kan findes penge til metroer, cykelløb og militært udstyr, spørger to kvinder med udviklingshandikap. De er bekymrede over et nyt lovforslag, der vil skære ned på tilsynene på landets bosteder.
Handikapaktivist: »Den dag, min mor ikke er her mere, er jeg virkelig bange for min fremtid«
Veninderne Mathilde Faber Bendtsen (t.v.) og Dijana Arsovski har udviklingshandikap og bor begge på bostedet Vinklen på Østerbro. Foto: Thomas Borberg
Lyt til artiklen
Henter...
Mathilde Faber Bendtsen har en medfødt udviklingsforstyrrelse, der hører til på autismespektret. Dijana Arsovski er født med en genfejl kaldet NF1, der blandt andet betyder, at hun er udviklingshæmmet.
De to kvinders respektive diagnoser er grunden til, at de begge bor her på bostedet Vinklen på Østerbro i København, og diagnoserne er også grunden til, at regeringens varslede besparelser på socialtilsynene gør dem bange.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.