Når der igen og igen kommer historier frem om gift i vores have, skyldes det, at reglerne på området i alt for høj grad tilgodeser industrien frem for naturen. Vi bør gå mere aktivistisk til værks og insistere på at kunne leve uden at blive fyldt med gift, mener professor i miljømedicin Philippe Grandjean.
Hans svar var kort, da jeg spurgte, om jeg havde givet min datter gift ved at amme hende: »Ja, det har du«
Philippe Grandjean har forsket i gift i hav og menneskekroppe i årtier. Her fotograferet ved Amager strand med benzinøen i baggrunden. Foto: Martin Lehmann
Lyt til artiklen
Henter...
Det hav, vi glæder os til at dyppe os i hen over sommeren, er fyldt med miljøfarlige stoffer. Også flere end vi har fået at vide, kunne DR for nylig afsløre.
Miljøministeriet har undladt at indføre grænseværdier for koncentrationen af bestemte stoffer i fisk, muslinger og havbund. Uden grænseværdierne har det været umuligt at få det fulde billede af, hvordan det står til med mængden af forurening i vores have.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.