Da Ida Kilias blev gravid, valgte hun at gå gennem både graviditet og fødsel uden kontakt til sundhedsvæsenet. Hun mener, at sundhedsvæsenet skal blive bedre til at respektere kvinders frie til- og fravalg og respektere, at både kvinder og fødsler kan være forskellige.
»Jeg overvejede, om jeg skulle tage til lægen, da jeg var blevet gravid. Men så tænkte jeg: hvad skal jeg der?«
»Jeg beskyttede mig selv så meget i min graviditet, at min intuition forblev virkelig tydelig. Den blev ikke druknet af alle mulige velmenende råd udefra «, siger Ida Kilias. Hun fødte sin søn derhjemme uden at have været i kontakt med sundhedsvæsenet, hverken undervejs i graviditeten eller til fødslen. Foto: Vikki Søholm
Lyt til artiklen
Henter...
Kvinden på kirkekontoret var nær faldet ned af stolen, da en mand mødte op for at få registreret sin søn, som var blevet født et par dage forinden. Det offentlige Danmark havde nemlig indtil det øjeblik ikke haft nogen idé om, at sønnen var på vej.
Ida Kilias, den nyfødte drengs mor, havde hverken været til lægen, fået skanninger eller haft en jordemoder undervejs i graviditeten eller til fødslen.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.