Få avisen leveret hver lørdag for kun 99 kr.
»Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at der ikke fulgte nogen fordele med ved at have det efternavn, som jeg har«, siger Bergur Løkke Rasmussen. Her fotograferet ved Christiansborg Slot. Foto: Jens Dresling

Bergur Løkke Rasmussen har aldrig følt, at hans fars tronende tilstedeværelse i dansk politik har skygget for ham, men efternavnet bærer også på en bagside af nepotisme-anklager.

»Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at der ikke fulgte nogen fordele med ved at have det efternavn«

»Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at der ikke fulgte nogen fordele med ved at have det efternavn, som jeg har«, siger Bergur Løkke Rasmussen. Her fotograferet ved Christiansborg Slot. Foto: Jens Dresling
Lyt til artiklen

Det er en af de sommerdage, hvor varmen har et kvælende greb om Københavns strube. Alligevel ankommer Bergur Løkke Rasmussen til fortovscaféen ulasteligt klædt i det, der bedst kan betegnes som en våbenlobbyists uniform. Mens alle andre i bybilledet er iklædt korte bukser og t-shirts, er han iført en lyseblå skjorte, sandfarvede bukser og brune lædersko. Omme på ryggen hænger en kæmpestor grøn militærrygsæk og stjæler opmærksomheden.

Det er ikke, fordi arbejdstasken er blevet en grøn militærrygsæk, forsikrer han. Det viser sig, at Bergur Løkke Rasmussen skal til Holland og deltage i en militærmarch om nogle uger. Derfor er han tvunget til at marchere rundt i den danske hedebølge med oppakning i sin gamle militærrygsæk for at komme i lidt bedre form.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her