Ifølge Anders Fogh handlede værdikampen om at flytte holdninger og ikke om lovgivning. Det hører man ikke fra Lars Løkke. Ligger det overhovedet til statsministeren at gå ind i værdidebatterne, Bertel Haarder? »Løkke er meget liberal. Se hvordan han vil give det lokale selvstyre et pift, og læg mærke til profilen i hans 360-graders eftersyn af folkeskolen. Det handler om, at folk skal have lov til selv at bestemme, så vil vi tjekke resultater, men vi kommer ikke og bestemmer over processen. Også hele fritvalgsstrategien på sundhedsområdet er Lars Løkkes værk. Han var i den grad arkitekten bag en liberalisering af sundhedssektoren, så borgerne i dag har mulighed for at stemme med fødderne, hvis de er utilfredse«. Har Løkke sagt noget, der kan karakteriseres som værdikamp? »Ja, når han siger, at vi ikke skal styre folkeskolen via processer og regler, men mål og resultater. Det er en klar liberal udmelding, som er helt efter mit hjerte. 360-graders eftersynet af folkeskolen adskiller sig fra det vi gjorde i 2005 og 2006, hvor vi vedtog en masse centralistiske tiltag. Jeg fortryder ingen af dem, men jeg synes tiden er inde til et signalskifte«. Et signalskifte? »Ja, der er tale om en anden retorik nu. Og det synes jeg er velgørende. Lars Løkke skal ikke være en kopi af sin forgænger. Han skal finde sin egen vej«. Men hvor Fogh højlydt gjorde op med smagsdommere og rundkredspædagog mv., er Løkke mere tavs. Hvor er kulturkampen? »Jeg kan ikke se, hvad opgøret med smagsdommere har at gøre med liberal politik«. Det var jo en del af kulturkampen ifølge blandt andre Fogh… »Ja, men Løkke er mindst lige så stor tilhænger af afbureaukratisering som Fogh. Der går en bølge over landet i retning af mindre bureaukrati, der stammer fra den periode, hvor Løkke var indenrigs- og sundhedsminister«.
Tiltag som yderligere afgifter på tobak og alkohol lyder ellers ikke særlig liberalt? »Nej, men i betragtning af hvor meget formynderi, der blev foreslået af forebyggelseskommissionen, så har vi faktisk skånet befolkningen for det værste og lagt vægt på det personlige ansvar«. Men ser man på den økonomiske krise, har regeringen heller ikke været bleg for at iværksætte eksempelvis bankredninger. Er det foreneligt med borgerlig værdikamp? »Det synes jeg, det er. Vi har været rigtig gode købmænd. Vi har lavet nogle bankpakker, som staten har tjent tykt på. Godt købmandskab kan man kende en liberal regering på. Det er jo også værdipolitik«. Når fokus er på økonomien, er der vel andre værdipolitiske områder, I nedprioriterer? »Den økonomiske krise ligger selvfølgelig i toppen af regeringens prioriteringer, men vi glemmer ikke, at borgerne skal kunne vælge, det kører videre med fuld musik, og vi tager faktisk yderligere skridt i den retning«. Så vi kan forvente os mere kulturkamp fremover? »Ja, Løkke glemmer ikke sine liberale værdier, men det er en anden melodi, der er sat på grammofonen nu. Den er mere liberal, den er mere Lars Løkkesk, og den er mere mig. Det samme gælder resten af regeringen. Søren Pind har udnævnt sig selv til frihedsminister, og han kommer til at give Udviklingsministeriet et ideologisk præg, som vi ikke tidligere har set«.