Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kony. Videoen om Joseph Kony (billedet) og hans modbydelige gerninger giver ikke et nuanceret billede af situationen i Uganda.
Foto: STUART PRICE/AP

Kony. Videoen om Joseph Kony (billedet) og hans modbydelige gerninger giver ikke et nuanceret billede af situationen i Uganda.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi er for ukritiske over for Kony-film

Borgerkrigen i Uganda er mere kompleks, end YouTube-film giver udtryk for.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forleden så jeg en film på Facebook, som alle var oppe at køre over.

Jeg tænkte, at det sikkert bare var endnu en dille på internettet; en irriterende app eller et irriterende spil. Men nej, det var større end det.

Alle er i disse dage helt oppe i det røde felt over kampagnevideoen ’Stop Kony 2012’. Da jeg havde set filmen, sad jeg tilbage med en helt anden følelse end den, som mange af mine Facebook-venner havde.

Hele filmen går ud på at fortælle om de grumme konsekvenser af en mangeårig og kompliceret borgerkrig i Uganda.

Filmens viser de forfærdelige ting, der sker med børn, der bliver bortført, hvorefter lederen af en ’oprørsgruppe’, Joseph Kony, gør pigerne til sexslaver og drengene til børnesoldater.

Der er altid to parter i en konflikt, og det er der også i Ugandas borgerkrig

Jeg boede i Afrika i fire år fra 2001 til 2005 og har med mine egne øjne set de problemer, der findes i mange afrikanske lande.

Jeg har med mine egne øjne set konsekvenserne af borgerkrige og ved også, at de er mere komplekse end som så. Der er altid to parter i en konflikt, og det er der også i Ugandas borgerkrig.

Jeg følte, at filmen, jeg lige havde set, udelukkende spillede på mine følelser. Helt sikkert var filmen tankevækkende, men man er også bare nødt til at være kritisk. Filmen er fyldt med søde børn, dramatisk musik og folkemængder, der råber »We can make a change«.

Jeg siger ikke, at det, der sker i mange af de afrikanske lande, ikke finder sted, men hele den her kampagne skal man bare tage med et gran salt. ’Kony 2012’ er lavet af en gruppe kaldet Invisible Children, som er en aktivistgruppe og nonprofitorganisation.

Alligevel tjener organisationen på deres kampagne, og kun 31 procent gik til deres velgørenhedsprogram.

Støt hellere de ramte mennesker

Og hvad er deres alternativ? At presse USA til at sende deres soldater til Uganda for at træne Ugandas hær. Og her snakker vi Ugandas hær, der af FN bliver kritiseret for at torturere folk, bryde menneskerettigheder og slå massivt mange civile ihjel.

Jeg tvivler ikke et sekund på, at de, der er involveret i ’Kony 2012’, har gode intentioner. Jeg tvivler heller ikke et sekund på, at Joseph Kony er et ondt menneske med mange forbrydelser bag sig.

På trods af dette er jeg stærk modstander af Kony 2012-kampagnen og at tage parti i en sindssyg borgerkrig på sådan en ensidig måde. Støt hellere de ramte mennesker.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden