Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Druk. Fester med druk i ungdomspartierne hjælper ikke på at få flere nydanskere til at engagere sig, mener Nihad Hodzic, medlem af Radikal Ungdom. (arkivfoto)
Foto: Thomas Borberg

Druk. Fester med druk i ungdomspartierne hjælper ikke på at få flere nydanskere til at engagere sig, mener Nihad Hodzic, medlem af Radikal Ungdom. (arkivfoto)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Drukfester i ungdomspartier skræmmer nydanskere væk«

Unge, som ikke drikker alkohol, ekskluderes fra fællesskabet i ungdomspolitik.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drukkulturen i landets ungdompartier får etniske minoriteter til at føle sig udenfor.

Det mener Nihad Hodzic, som selv er medlem af Radikal Ungdom.

Nihad Hodzic, hvad er problemet?

»I Radikal Ungdom havde man en ambition om at få flere minoritetsunge ind i ungdomspolitik. Det var en rigtig god ambition, og jeg mener, at det er vigtigt, at de er aktive i politik og sætter sig ind i politik«.

»Problemet er, at nogle af de sociale og faglige arrangementer munder ud i for eksempel druk og fester, som kan virke ekskluderende på mange etniske minoriteter. Og der skyder man sig selv i foden og punkterer ønsket om at skulle inkludere flere minoritetsunge«.

Er det ikke fint nok, at man drikker et par øl efter et møde?

»Jo, jeg har ikke noget problem med det overhovedet, men jeg taler om, hvordan hovedbestyrelsesmøder og landsmøder osv. ofte ender i meget vilde fester, hvor der ikke er så stort et alternativ til dem, der ikke drikker. Men jeg vil sige, at Radikal Ungdom er ret gode til det, fordi de har ædruvagter, så det er ikke helt forfærdeligt overhovedet«.

Drikker du selv?

Jeg synes godt, man kan have sociale relationer, også i løbet af aftenen, selvom man ikke drikker.

»Nej, jeg drikker ikke. Men jeg vil gerne sige, at selve den her kultur omkring alkohol, som vi har i Danmark, den er jo ret særlig. Der er mange andre vestlige lande, hvor man overhovedet ikke drikker på samme måde, så det kan også virke ekskluderende på andre kulturer end for eksempel de typiske mellemøstlige kulturer, som man normalt vil tage om som eksempel«.

»Jeg tror, det virker ekskluderende for mange, ikke bare for eksempelvis muslimer. Det er ikke i forhold til det religiøse. Det er ikke derfor, jeg udtaler mig om det her«.

Men er det ikke fint, at man kan have det sjovt med sine politiske kolleger?

»Jo, det er enig med dig i, og det synes jeg selvfølgelig også, man skal have. Men jeg vender bare tilbage til den her ambition, som man havde om at skulle inkludere flere etniske minoriteter i ungdomspolitik. Hvis man ønsker det, så er der nogle barrierer i selve foreningstraditionerne, altså hvordan man holder arrangementer, der kan forhindre opfyldelsen af denne målsætning«.

Men er man ikke lidt sart, hvis man ikke kan knytte sociale relationer til nogen, som drikker et par øl?

»Jo, men nu taler vi ikke bare om at drikke et par øl. Man kan jo sagtens have en fornuftigt samtale med folk, men så kommer der jo et tidspunkt på aftenen, hvor man ikke rigtig kan forstå, hvad den anden siger - groft sagt. Hvor man ikke rigitg kan føre en samtale, som giver mening, hvis man selv er ædru«.

Skal man så have et forbud mod at drikke alkohol?

»Nej, det synes jeg ikke, man skal. Jeg er ikke med i det her for at forbyde noget eller stille regler op. Det er overhovedet ikke det, jeg snakker om. Jeg synes bare, at foreninger i det hele taget er ret konservative i forhold til udvikling. Det glælder alle former for foreninger også idrætsforeninger«.

Kan folk, som ikke drikker, ikke bare deltage om dagen og så gå hjem om aftenen?

»Det kan de jo godt, men så er de stadig ikke en del af det hele. Forstå mig ret. Det sociale fortsætter hele døgnet, og man vil føle sig ekskluderet uanset hvad, hvis man føler, at man ikke kan være med til det hele«.

Hvis det sociale er at drikke alkohol, bliver problemet så nogensinde løst?

»Jeg ved det ikke. Jeg synes godt, man kan have sociale relationer, også i løbet af aftenen, selvom man ikke drikker, for der er altid nogen der drikker mindre«

»Jeg mener bare, denne kultur kan virke som en barriere, hvis man ønsker at få flere minoritetsunge ind. Det er det, som er udfordringen i det«.

FACEBOOK

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden