0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor: Mediefolk er den nye overklasse

En ny overklasse har set dagens lys i Danmark: de medieprofessionelle. For dem er indholdet ikke så væsentligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Skal medieprofessionalismen og kommercialiseringen være den vigtigste faktor i vores offentlighed - eller er politikerne parate til at sikre et mediesystem, som også er underlagt kulturoplysende idealer. Billedet er fra indvielsen af TV2 NEWS. Foto: Martin Lehmann.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Stig Hjarvard, du mener, at vi de senere år har set fremvæksten af en ny kulturel overklasse i Danmark. Den inkarneres af dem, du kalder de medieprofessionelle. Hvem er det?

»Det er en social gruppe, bestående af mediearbejdere i bred forstand. Dem, der producerer, redigerer, analyserer og kommenterer i medielandskabet. Man finder dem inden for journalistik og presse, inden for film, radio og tv og på internettet. Men man finder dem også i hele den medieindustri, der er opstået som følge af kommunikations- og PR-rådgivningens opblomstring; som informationsmedarbejdere og kommunikationsrådgivere i private virksomheder, kommuner og statsapparatet«.

Hvad er det, de kan – eller måske snarere: Hvad er det, de gør – siden du omtaler dem som en professionsbaseret overklasse?

»Jo, det interessante er, at deres professions måde at tænke på har bredt sig til stadigt større dele af samfundet, dvs. at den ideologi, de er bærere af, breder sig: Sideløbende med at journalister finder ansættelse alle mulige steder i samfundet, breder den journalistiske tankegang sig, sådan at ingen kommune med respekt for sig selv, ingen museumsvirksomhed eller organisation kan tænke sig selv uden en eller anden form for journalistisk formidling«.

Men journalistik er jo ikke nogen ideologi?

»Den stille revolution, der er sket i løbet af de seneste 10-20 år, er, at den tidligere kulturelle overklasse, som både producerede og bestemte, hvad vi skulle se i fjernsynet, høre i radioen, læse og tale om det offentlige rum, er blevet sat på porten. I stedet er de medieprofessionelle kommet ind. Dem, der ikke er indholdsspecialister, men snarere generalister, og som ved noget om, hvordan man formidler i de rigtige formater; hvordan man analyserer, hvilke segmenter man skal have fat i; hvem der er påvirkelige over for hvad; og som er båret af en form for relativistisk forestilling om, at man skal servicere alle ud fra de behov, de hver især har«.

»Et godt eksempel på denne udvikling var TV 2’s fremkomst og udvikling i 1990’erne: TV 2 ville være i ’øjenhøjde’ med seerne – og levere det, som seerne gerne ville have. Så i den forstand er det en ideologi, der handler om, at man skal være i øjenhøjde med modtagerne og give dem den kultur, de selv efterspørger«.

Uhellig alliance

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage