»Tyg lidt på det, langskæggede muslimske mænd«

Skønhed. »Muslimske kvinder er ikke helt tildækkede. Vi går ikke alle sammen i sort. Og nogle af os kan godt finde ud af at have det sjovt. Alt det personificeres af Rima Fakih, der kan gøre selv mig lettere svimmel, når hun fører sig frem i bikini«, skriver Mona Eltahawy.
Skønhed. »Muslimske kvinder er ikke helt tildækkede. Vi går ikke alle sammen i sort. Og nogle af os kan godt finde ud af at have det sjovt. Alt det personificeres af Rima Fakih, der kan gøre selv mig lettere svimmel, når hun fører sig frem i bikini«, skriver Mona Eltahawy.
Lyt til artiklen

Jeg kunne ikke have fundet på en person som Rima Fakih, om jeg så havde prøvet. Når jeg tænker kvindelige muslimer, der gennemhuller alle fordomme om dem, handler det sjældent om, at de bliver kronet til den første muslimske eller måske arabiske Miss USA. Jeg har længe forsøgt at udrydde medieklicheen om den muslimske kvinde, der er dækket til af sorte gevandter, og i stedet give et indblik i mangfoldigheden hos verdens muslimske kvinder. Muslimske kvinder er ikke helt tildækkede. Vi går ikke alle sammen i sort. Og nogle af os kan godt finde ud af at have det sjovt. Alt det personificeres af Rima Fakih, der kan gøre selv mig lettere svimmel, når hun fører sig frem i bikini.

Den 24-årige libanesiskfødte kvinde, der er opvokset i New York og nu bosiddende i Michigan, vandt mit feministiske hjerte, allerede da hun i maj i år stillede op i en retssal og krævede, at hendes sundhedsforsikring skulle dække betalingen for hendes p-piller. »Vore politikere bør straks blive enige om at invitere Rima Fakih til Libanon denne sommer, for hendes succes og selvstændighed kan inspirere os alle«, skrev den libanesiske avis The Daily Star. Hvabehar? Hvor bliver alle de skræmmende fatwaer af? Og er der slet ikke nogen af hendes slægtninge, der har forsøgt at udsætte hende for æresdrab? Næ, faktisk har Rima Fakih på bedste amerikanske vis takket sin mor for at støtte hendes deltagelse i Miss USA.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her