0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Computeren kan på ingen måde erstatte skolebogen

Når skoler i øjeblikket skifter bogen ud med computeren, skifter de også undervisningen ud med socialiseringen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Digitalisering. Idealet om den bogløse skole er urealistisk, skriver dr.pæd. Alexander von Oettingen. Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mere undervisning med computeren og mindre undervisning med traditionelle skolebøger. Væk med de kedelige lærebøger og ind med iPads og tablets. Sådan lyder det fra både Danmarks Lærerforening og Dansk Erhverv.

Den digitale undervisning er mere interessant, relevant og styrker fagligheden. Det bakkes op af eleverne, som også mener, at skolen kunne være sjovere, hvis den knytter mere an til deres onlineliv. Lærerne på deres side efterspørger mere efteruddannelse og oprustning på it-udstyr.

Kun hver anden lærer mener, at skolen fokuserer nok på it i skolen, og det er et problem, som skolens ledere må sætte ind over for og landets læreruddannelser kvalificere til.

Digitaliseringen er kommet for at blive og er – ved siden af inklusion – folkeskolens største udfordring. Udfordringen består ikke kun i at få lærerne til at anvende it eller at indkøbe mere udstyr, men i at finde ud af, hvorledes de digitale medier med deres enorme hastighed og omskiftelighed ændrer vores opfattelse af folkeskolen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere