Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

omskæring. Religiøse jøder mener, at det er udtryk for antisemitisme, og muslimske lærde mener, at det er racisme, når nogle påpeger, at det er en dum ide at skære i små børn. Den argumentation er uforståelig, mener S-politiker.
Foto: Niels Hougaard

omskæring. Religiøse jøder mener, at det er udtryk for antisemitisme, og muslimske lærde mener, at det er racisme, når nogle påpeger, at det er en dum ide at skære i små børn. Den argumentation er uforståelig, mener S-politiker.

Debat

Vi bør forbyde omskæring af drenge

At nogen kan forsvare omskæring er uforståeligt, skriver S-politiker med kurdisk baggrund.

Debat

»I min fodboldklub skærer vi noget af vores børns næser af, når de er helt små. Det er noget, vi har gjort i masser af år, og bestemt ikke noget, som samfundet skal blande sig i. For i den klub, som jeg tilhører, har vi ret til at praktisere vores traditioner, som vi vil«.

Dette udsagn lyder selvfølgelig noget syret, og hvis nogle forældre begyndte at skære noget af deres børns næser af, så ville de pågældende forældre omgående blive straffet, og børnene ville være i risiko for at blive tvangsfjernet.

Når det kommer til religiøse skikke, som er lige så aparte som dette eksempel, forholder det sig derimod helt anderledes. Jeg tænker her på hele debatten omkring mandlig omskæring. En debat, der for alvor er blusset op, efter at en tysk domstol nedlagde forbud mod dette fænomen.

En praksis, som er særdeles udbredt blandt muslimer og jøder, og som uanset hvilken religiøs glorificerende indpakning man giver det, er et voldsomt overgreb på det pågældende barn.

Der er tale om, at barnet får fjernet al forhuden på penis, hvilket er helt og aldeles unødvendigt. Og som ikke kan begrundes sagligt. Tværtimod! Barnet påføres smerte og har ikke mulighed for selv at bestemme over sin egen krop.

Typisk for de religiøse samfund, der udøver denne skik, er det da også, at de kører fuldstændig ud ad en tangent, når nogle kritiserer dem

At nogen kan forsvare denne skik i 2012, er mig helt ubegribelig. Typisk for de religiøse samfund, der udøver denne skik, er det da også, at de kører fuldstændig ud ad en tangent, når nogle kritiserer dem.

Religiøse jøder mener, at det er udtryk for antisemitisme, og muslimske lærde mener, at det er racisme, når nogle påpeger, at det er en dum ide at skære i små børn. Helt ærligt, hvor langt ud kan man komme i sine ynkelige forsøg på at forsvare omskæring?

DEBAT

At denne argumentation også bliver bakket op af humanister og meningsdannere, der normalt kæmper mod alle former for vold og overgreb, og ligeledes går ind for, at man har ret til at bestemme over sin egen krop, er for mig helt uforståeligt.

Men desværre et udtryk for, at det altid er tabubelagt at kritisere visse religioner. For hvem vil beskyldes for at være racist eller antisemit? For min skyld kan tilhængerne af omskæring kalde mig, hvad de vil.

Jeg mener stadig, at omskæring bør forbydes ved lov herhjemme, for børns rettigheder skal altid komme før religiøse rettigheder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden