Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PETER DEJONG/AP (arkiv)
Foto: PETER DEJONG/AP (arkiv)

Ambassade. Vi vil fortsat opretholde Israel som det levende demokrati, landet er, og vi skal fortsætte med at byde besøgende velkommen, herunder vore kritikere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Israel har ikke til hensigt at intimidere nogen

Modsat nogle forskeres opfattelse søger den israelske ambassade ikke at foretage intimiderende henvendelser.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad laver ambassader verden over? De forsøger at formidle og sprede deres regeringers budskaber og synspunkter. Gode ambassader rækker ud til offentligheden, taler med politiske ledere, briefer journalister, søger dialog, taler med opinionsdannere og ja – de forsøger at række ud til forskere.

Derfor var jeg oprigtigt overrasket over at erfare, at en simpel henvendelse fra en israelsk ambassade kunne have en sådan virkning, at det kunne opfattes intimiderende.

Jeg havde aldrig troet, at vi havde en sådan magt og indflydelse, især da Israels ambassade i København det seneste halvandet år sjældent har kontaktet forfatterne af debatindlægget lørdag 25.1 (Lars Erslev Andersen og Leila Stockmarr, red.).

LÆS INDLÆG

De, der ikke ønsker at lytte til os, er velkomne til at sige ’nej tak’, om end det tænkeligt belyser deres upartiskhed eller mangel på samme. For hvad laver forskere? De samler fakta og meninger og forsøger at kombinere disse til et samlet billede.

Når det angår Mellemøsten, burde opfordringen til åben debat med arabere og israelere være selvfølgelig. Ved at afvise synspunkter fra Israel risikerer man, at billedet fremstår skævt og den forskningsmæssige undersøgelse fejlagtig.

Jeg ønsker at slå fast, at vi i Israel ikke har til hensigt at intimidere nogen. Jeg er opmærksom på, at en af forfatterne for nylig på P1 Orientering (13.1.) hævdede, at Israels Mossad havde konfiskeret hendes computer i en europæisk lufthavn.

Må jeg ydmygt foreslå, at hun skifter fra akademisk forskning til spændingsromaner, da hun virker mere hjemmevant i fantasi og fiktion.

De, som er bekendt med hendes jævnlige udgydelser på 'Kampzonen' på Politikens debatside, kunne muligvis endda føle et anstrøg af overraskelse over, at staten Israel ikke også for en god ordens skyld anklages for at stå bag den globale opvarmning.

LÆS DEBAT

Som i ethvert demokratisk, suverænt land er det vores ret at afgøre, hvem der kan rejse ind i Israel, og at opretholde sikkerheden ved landets indrejsesteder.

Det er et faktum, at andre vestlige demokratier har tilsvarende foranstaltninger, og i betragtning af den konstante trussel fra international og regional terror er denne kontrol en forpligtelse over for borgerne i Israel, både jøder og arabere.

Vi tjekker husmødre, hjernekirurger, tømrere og forskere. Vi gør det høfligt, men grundigt, og vi vil fortsætte med at værne om forsvaret af vores land. Enhver klage over ukorrekt adfærd bliver grundigt undersøgt.

Imidlertid har forfatterne ikke givet os nogen specifikke oplysninger om nogen konkret overskridelse af korrekt adfærd i denne sammenhæng. Jeg forstår, at det altid vil være lettere at fremkomme med vage beskyldninger og bagvaskelse, i håb om at noget af det vil holde. Men det giver os ikke mulighed for seriøst at se nærmere på problemet.

Den engelske digter Rudyard Kipling skrev engang: »... If you can stand to hear the truth you've spoken, Twisted by knaves to make a trap for fools ...«. Nuvel, vi kan. Vi er ikke perfekte, men vi fortsætter med at prøve.

Og så må vi udstå de urimelige angreb på vores lille, lovlydige land. Vi vil fortsætte med at beskytte og forsvare dette land.

Vi vil fortsat opretholde Israel som det levende demokrati, landet er, og vi skal fortsætte med at byde besøgende velkommen, herunder vore kritikere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden