Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Jørn Villumsen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg kan ikke fordrage ordet folkesundhed

Virkeligheden er, at ingen har fundet de vises sten til at leve det gode liv.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg kan ikke fordrage ordet folkesundhed.

Det giver mig en ubehagelig fornemmelse helt ned i nyrerne at tænke på, at der sidder mennesker i dette land, der ønsker at rykke rundt på os som skakbrikker for at optimere vores sundhed i deres bunker af statistikker og Excel-ark.

En af disse mennesker er Torben Jørgensen, en professor, der lever af at forske i folkesundhed for offentlige kroner, der i Politiken 15.7. lovpriser Dan Jørgensens forsøg på at regulere os stakkels danskere ud fra slikhelvedet i Føtex.

Indlægget, der består af en uskøn – og temmelig hyklerisk – blanding af kritik af detailbranchen for at forsvare deres indtjening og forsvar for professor Jørgensens egne offentlige forskningskroner, slutter af med forfatterens kluntede forsøg på at bruge Thomas Jefferson, en af liberalismens store skikkelser, som argument for at tvinge usunde varer fra supermarkedernes hylder.

Professor Jørgensens argument, der bygger på samme logiske fejlslutning som radikale Camilla Hersoms ønsker om cigaretforbud og konservative Rasmus Jarlovs forkærlighed for hashforbud, er, at borgerne skal beskyttes mod at træffe irrationelle og forkerte valg.

Nu er virkeligheden bare denne, at der ikke kan sættes en objektiv standard for rationelle og rigtige valg for de enkelte mennesker.

Hvad der ud fra Jørgensens medicinske perspektiv virker irrationelt, nemlig at putte ting i kroppen, der er skadeligt, giver dette mening ud fra et økonomisk nytteperspektiv. Altså den nydelse, der kommer af at spise en Marsbar, kan have større værdi for det enkelte menneske end de sundhedsskadelige konsekvenser, man får med på vejen.

Dette ved professor Jørgensen naturligvis godt, men da han ikke er interesseret i en debat om, hvorvidt hans perspektiver er mere valide end de enkelte danskeres (tip: Det er de ikke), kommer forbudselskernes yndlingsargument på banen: Reklamer påvirker vores forbrug – og vi træffer derfor ikke de valg, vi ellers ville have truffet, hvis reklamerne aldrig havde eksisteret.

Og ja, det er fuldkommen korrekt! Vi mennesker bliver konstant påvirket af vores omgivelser, om det er tilbudsavisen fra Netto eller Dan Jørgensens løftede pegefinger på forsiden af Politiken, så spiller alt dette ind på vores forbrugsmønster.

Reklamer har den effekt, at vi ændrer vores nytteopfattelse – og ja, til tider betyder det, at vi køber os fattige i Matadormix og vaniljeis og helt glemmer aftensmaden, men vi gør det, fordi det giver mening for os i nuet.

Fra et medicinsk perspektiv virker det som nonsens, men fra et menneskeligt er det bare helt naturligt.

For er reklamers påvirkning et argument for forbud mod slik, cigaretter, hash og alt andet skadeligt mellem himmel og jord, eller betyder det bare, at vi må erkende, at vi mennesker ikke er rationelle mekaniske robotter, men at en del af livet som mennesker er, at vi må gøre dumme og ulogiske ting og lære af dem?

Måske er det ikke ved at gå med hovedet pakket ned mellem skuldrene og frygte enhver beslutning, der kan være dårlig for vores helbred, at vi lever vores liv bedst muligt, men i stedet ved at råbe ’Rend mig i folkesundheden!’ mod Christiansborg og så gøre, hvad der ellers giver mening for os.

Virkeligheden er jo, at der ikke er nogen, der har fundet de vises sten til at leve det gode liv. Ikke jeg, ikke Dan Jørgensen og selv ikke en professor i folkesundhed.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden