Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange kvinder forventer, at deres mænd kan gætte deres sindstilstand

Hvorfor skriver kvinder ikke stille og roligt til deres mænd, hvordan de har det?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om lidt bliver jeg 45 år. Når jeg bliver spurgt, hvad jeg ønsker mig i fødselsdagsgave, er standardsvaret ’fred på Jord’, og ’at mine børn får et godt liv’, for jeg har det hele.

Jeg har et godt arbejde, så jeg uden problemer kan låne til en ny bil. Jeg kan tage tre uger til USA på ferie, bo i en stor lejlighed, tage på café og gå i byen lørdag aften

Jeg kan opleve, at mine børn klarer sig godt gennem skole og ungdomsuddannelse, og at de begge har normer og værdier til at kunne klare sig i fremtiden.

»Du kan sagtens«, hørte jeg en dag min veninde sige. »Du kan bare sige plop. Det kan jeg ikke«. Det var en af de aftener, hvor tekstbeskederne fløj gennem luften mellem hende og en ny mand, som hun netop havde mødt. Hun henviste til, at jeg med tidligere kærester tilsyneladende evnede at droppe følelser og »komme videre«, når forholdet var slut.

LÆS KRONIKEN

»Du minder om en mand«, var der forleden en anden veninde, der sagde. »De gør det samme; siger plop«.

Jeg synes egentlig, at jeg er feminin nok. Som mange andre kvinder går jeg gerne i kjole eller med nederdel, og jeg tager makeup på, selv når der handles ind i Netto.Til gengæld forventer jeg ikke, at mine omgivelser kan gætte, hvilken stemning jeg er i. Og her adskiller jeg mig nok fra mange af mine kønsfæller.

Kvinder kan gå mutte rundt i flere dage og pludselig i et skingert stemmeleje bryde ud i et ’jeg synes, at det er for dårligt, at du ikke har lagt mærke til, hvordan jeg har det’, hvorefter de smækker med døren og kører hen til veninden. Mange kvinder mestrer også de mystiske sms-beskeder til mænd, der indirekte insinuerer, at hun gerne vil mødes.

LÆS DEBAT

’Hvad laver du?’, står der typisk, og når manden svarer med ’jeg har en aftale med vennerne’, skriver hun tilbage med et kort ’o.k.’, hvilket det så absolut ikke er. Efterfølgende opstår der i kvindernes hoveder et tankemylder. Var det virkelig vennerne, han skulle mødes med, eller har han en anden? Tankemylderet stopper først, når han skriver og spørger, om de skal ses på fredag, men det vender snart tilbage, for ugen efter gentager seancen sig.

Når jeg spørger kvinder, hvorfor de ikke blot skriver eller stille og roligt fortæller deres mænd, hvordan de har det, lyder svaret typisk: ’Jeg vil ikke give for meget af mig selv’ eller ’jeg bliver ked af det, hvis han siger nej’. Og hvad så? Der er ikke noget galt i at være ked af det, og man skal nok blive glad igen. Der er heller ikke noget galt i at få et nej, for så kan man komme videre og sige plop.

Snart bliver jeg 45 år, min kæreste bliver 55 – samme dag endda Vi er ikke altid enige, men vi er enige om, at vi er for erfarne til at gætte en stemning.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden