Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat

Jeg vil hellere være en del af 'generation præstation' end 'generation uambitiøs'

Det at forvente noget af andre mennesker løfter deres præstationer.

Debat

Venstrefløjen synes, det er synd for de unge. Der er nærmest ingen grænser for, hvor hårdt de har det.

Det fik DSU-formand Alexander Grandt til (6.1.) nedladende at kalde den nuværende generation for ’generation præstation’.

Som om det er en dårlig ting?

Det er for mig fuldstændig uforståeligt. Jeg vil hellere være en del af ’generation præstation’ end en del af ’generation uambitiøs’. I min verden hænger præstation sammen med ambition og hårdt arbejde. At unge vil præstere og være de bedste – i konkurrence med både andre elever og med unge i udlandet – er en sund og god ting.

LÆS ALEXANDER GRANDT

Måske det overrasker Alexander Grandt, men grundlaget for velstand i Danmark såvel som alle andre lande er, at folk gør sig umage. At folk gør en indsats, som skaber noget af værdi. Og gerne noget af mere værdi end andet, så det kan sælges, og der kan tjenes penge på det.

Det påberåbes, hvordan unge ikke opnår en god nok karakter i f.eks. fransk i gymnasiet og derefter ikke kan komme ind på et studie, som omhandler noget andet. Men jeg frygter ikke for de mange uddannelser med et optagelseskrav på over 10, hvor præstationen i fransk eller idræt i gymnasiet er afgørende. Med antallet af kvote 2-pladser kan den driftige og ambitiøse søge andre veje. Kan man stadig ikke komme ind, er der heldigvis mange andre veje at gå i livet. Drømmestudiet er jo mest af alt et forkælelsesudtryk.

Jeg mener helt reelt, at det at sætte krav og forvente noget af andre mennesker - unge såvel som gamle - løfter deres præstationer, evner og virkelyst

Nu må alle i samfundet indse, at studiet blot er en forberedelse til at arbejde. Og når man har et arbejde, bliver der også sat krav. Det kan de unge lige så godt forberede sig på, allerede på deres ungdomsuddannelser. Skal dette lykkes, skal unge præstere. Her hjælper mediernes fokus på, at unge har ondt i maven før en eksamen altså ikke.

Hvis vi for skatteydernes penge vælger at stille en gratis uddannelse til rådighed for de unge, skal vi ikke dernæst brokke os over de krav, der stilles i samme ombæring. Det er på et arbejdsmarked, i et parforhold, ja, på en fodboldbane såvel som alle andre forhold i livet. Man får tildelt noget, som man skal tage vare på. Man skal gøre sig umage og præstere med det, man får tildelt.

LÆS DEBAT

Nu vil venstreorienterede sikkert tænke mig som en usympatisk satan, der blot vil stresse unge igennem deres uddannelse, uanset hvad. Det er ikke tilfældet, og jeg tvivler på, at det er tilfældet hos andre konservative.

Jeg mener helt reelt, at det at sætte krav og forvente noget af andre mennesker – unge såvel som gamle – løfter deres præstationer, evner og virkelyst. Når man anstrenger sig for at opnå noget, som er svært, vil succesen ved det løfte én til nye højder. Når man fejler i samme proces, er der heldigvis en masse dygtige lærere og forældre til at hjælpe én videre.

At samfundet stiller krav er noget, vi skal prise os lykkelige for. Det modsatte ville være en åben invitation til stræben efter ’generation middelmådighed’.

Skal man vælge mellem de to, vil jeg til enhver tid stræbe efter generation præstation.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden