Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg tror da aldrig, jeg har oplevet nogen så selvfede som jer, Zenia

»Lad os gøre 2015 til året, hvor humanismen slår tilbage«. Sådan skrev den radikale Zenia Stampe på Facebook i sidste weekend, hvor hun på et foto stod med et skilt med ordene ’2015 = humanisme’. Få dage efter kom terrorangrebet i Paris. Her på siden udfordrer Zenia Stampe og Søren Espersen hinanden på ord.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1) Kære Søren

Jeg vil gerne starte med en tilståelse: I slaget om Danmark har højrefløjen vundet første runde. Ikke fordi I havde ret, men fordi I råbte højest, og fordi I holdt sammen. Men først og fremmest fordi vi andre begyndte at tvivle. Ikke på vores overbevisning, men på strategien: Var vi i virkeligheden selv med til at opildne jer og lægge kimen til polariseringen? Og burde vi i stedet bare have holdt mund og rakt hånden ud til jer?

Jeg har i perioder troet på, at det var vejen frem: at omfavne højrefløjen og knuselske de hadefulde. Eller i det mindste bare ignorere dem.

Det sidste år er jeg derfor bevidst trådt et skridt tilbage fra værdikampen og udlændingedebatten. Men hvad jeg i den periode har mistet i krudtrøg og slagmærker, har jeg til gengæld vundet i overblik og erkendelse. Og jeg kan nu sige med overbevisning: I bliver ikke mere moderate eller tolerante af, at man holder mund og bager kage til jer.

Tværtimod. Det fører kun til, at I skruer yderligere op for retorikken, søger nye ofre for jeres ydmygelser og finder nye anledninger til at sprede mistillid. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad I for eksempel kan få ud af terrorangrebet i Paris. Nye generaliseringer om alle muslimer? Nye karaktermord på en hel verdensreligion? Nye forslag til stramninger?

Resultatet ligger ligefor: I flytter centrum for debatten ud mod de højreorienterede ekstremister, der ønsker et ensrettet og afrettet Danmark. Og I giver næring til de radikale islamister, der får lettere ved at bilde unge muslimer ind, at historierne om ’dem’ og ’os’ er sande.

Sådan er mit Danmark ikke. Jeg ønsker et mangfoldigt og moderne Danmark, et land med forskelle og horisont. Men også et land, hvor vi ikke lader kulturelle forskelle, religiøse skel og ekstremisme komme imellem os.

Kære Søren: Jeg vil møde dig og dine kampfæller med argumenter. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror, at jeg kan overbevise jer, men fordi jeg vil vise jeres ofre, at de ikke er alene. At vi er mange, der står bag dem.

Jeg har ikke opgivet kampen for et moderne, humanistisk og mangfoldigt Danmark. Vi ses på banen. Som modstandere, som mennesker, som gentlemen.

I respekt og venlighed.

Zenia

2) Kære Zenia

Vi har aldeles ikke vundet, for havde vi det, var Danmark i dag det Danmark, vi kendte og holdt af. Et land med en rimelig og fornuftig indvandring, hvor sjælen kunne følge med – hvilket jo var situationen i landet siden Arilds dage og indtil den skadelige udlændingelovgivning af 1983: folk, som søgte til vort land fra fremmede lande, og som mere end ofte kom med viden, vilje, positivitet, initiativ og skabertrang – friske og nødvendige pust fra verden udenfor!

Og – nej, I dén indvandring levnedes der ikke plads til eksempelvis sure, støvede, voldsopgejlende, chauvinistiske middelalderislamister, hvis fornemste opgave synes at være at skrue tiden halvandet millennium tilbage og ved hjælp af deres unge proselytter mase alt andet ned på vejen dertil – som det sidst skete forleden i Paris.

Men nu til dit og David Trads’ initiativ ’#humanisme’. Jamen, jeg tror da aldrig, jeg har oplevet nogen så selvfede som jer to på de billeder, mens I selvelskende vifter med skiltet med ’#humanisme’.

Hold da op, hvor I holder af jer selv – jamen, det er da lige før, I begge, om end I smiler, er ved at græde af glæde over jer selv! Og hold da op, hvor I foragter andre, der ikke passer ind i jeres fordom og form!

LÆS LEDER

Og det bringer mig egentlig, Zenia, til at stille dig et par spørgsmål om humanisme:

Synes du, hvis du skal være helt ærlig, at du er et bedre og finere menneske og mere kærlig end mig? Lad os sige på en skala fra 1 til 10, hvor du naturligvis er 10 ..., hvor ligger jeg så cirka? Og hvis jeg så derefter eksempelvis sagde ja til at lukke 20 procent flere fremmede ind i landet, ville jeg så avancere? Og hvis jeg sagde ja til at lukke 40 procent flere ind, ville jeg så avancere yderligere?

Med venlig hilsen

Søren

3) Kære Søren

Din forurettede klynk om, hvorvidt jeg skulle være bedre eller finere end dig, er ikke en kommentar værd. Du gør netop det, som du altid beskylder muslimer for at gøre: Du spiller krænkelseskortet. Og samtidig viser du, at du ikke ved, hvad humanisme er.

Humanisme er ikke en konkurrence om at være bedst, finest eller kærligst. Humanisme handler om at se mennesker som mennesker – ikke som en kategori. Og det er her, du og dine meningsfæller fejler.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvordan kan det være, at de få skøre, ekstremistiske muslimer skal bruges til at sværte titusindvis af fornuftige og moderate danske muslimer?

For det er jo ikke kun dem, du kalder middelalderislamister, som du og Dansk Folkeparti går efter. Det er alle muslimer. Og ve den muslim, der påstår, at islam kan forenes med vestlige værdier. Han eller hun må afsløres – eller tvinges til at vælge side.

LÆS DEBAT

Der er masser af kristne danskere, der er støvede, voldsopgejlende og chauvinistiske. De skræmmer ikke mig, og de får mig ikke til at tale grimt om alle kristne. Hvordan kan det være, at de få skøre, ekstremistiske muslimer skal bruges til at sværte titusindvis af fornuftige og moderate danske muslimer?

Hvorfor må muslimer ikke selv udlægge deres tro? Hvorfor må de ikke bygge bro?

Venlig hilsen,

Zenia

4) Kære Zenia

Nej, krænket har jeg godt nok aldrig nogensinde været. Man kan kalde mig Marianne eller Zenia, hvis man vil – det ville ikke røre mig! Men når du og David Trads sammen danner en ’humanistisk bevægelse’ og står og blærer jer med al jeres godhed, må jeg grine højt, for humanisme er jo forholdet mellem mennesker – menneskelighed.

Men forvrænger man menneskelighed til en politisk-religiøs bevægelse, ender det uvægerligt i det totalitære tyranni; for da er vi andre, som ikke vil underordne os, nødvendigvis ikke-humane, ja, reelt umenneskelige.

Du accepterer, at middelalderislamister lusker rundt i Danmark, mens jeg vil have dem smidt på porten

Det var derfor, jeg bad dig om at fortælle mig, hvor på skalaen af menneskelighed jeg befinder mig, og om der var nogen chance for, at jeg ville kunne avancere på skalaen; men jeg forstår, at du ikke er begyndt at uddele karakterer. Endnu!

LÆS DEBAT

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Så kunne vi ikke blot nøjes med at konstatere, at vi er politikere med hver sit fuldstændig legale ståsted: at du accepterer, at middelalderislamister lusker rundt i Danmark, mens jeg vil have dem smidt på porten. At jeg med glæde anerkender hver eneste muslim, som vælger den sekulære vej og siger nej til sharia-helvedet. At der for mig er en selvfølgelig sammenhæng mellem Grimhøjmoskeen og massemorderne i Paris, mens du med din grænseløse omsorg holder din beskyttende, humanistiske hånd over disse usle chauvinister.

Med venlig hilsen

Søren

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts