Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat

Politiken-redaktør kommer med lommefilosofiske fordomme om lærerne

Det er groft når analyseredaktør hævder, at vi saboterer skolereformen.

Debat

Analyseredaktør Poul Aarøe Pedersen har tidligere mere end antydet, at lærerne hævner sig på eleverne, når de står bag en lukket dør i klasselokalet, fordi de blev lockoutet i 2013.

Tirsdag 13.1. følger han så op med at skrive, at lærerne gør, hvad de kan for at få reformen til at mislykkes. Når PAP skriver, at lærerne hele tiden har hævdet, at en reform kun kan gennemføres med opbakning fra lærerne, og lærerne »har lige siden reformstarten arbejdet aktivt på at bevise deres pointe«, kan det ikke forstås på nogen anden måde.

PAP er analyseredaktør og lederskribent, derfor er det på sin plads at spørge Bo Lidegaard: Er PAP’s udtalelser udtryk for Politikens holdning?

Det er derfor ualmindelig groft, når Poul Aarøe Pedersen hævder, at lærerne saboterer reformen

Titusindvis af lærere og skoleledere knokler hver eneste dag for at give eleverne den bedste undervisning under de rammer, der er til rådighed. Rammer, der betyder, at lærerne umuligt kan leve op til de meget specifikke krav til deres arbejde, som er fastlagt i folkeskoleloven, som jeg redegjorde for i søndags. Det er den egentlige årsag til, at folkeskolen er i »den mest alvorlige situation«, den længe har stået i.

LÆS POUL AARAØE PEDERSEN

Det er derfor ualmindelig groft, når PAP hævder, at lærerne saboterer reformen.

PAP konstaterer, at der allerede var problemer med lærernes arbejdstidsregler, da han for ti år siden dækkede folkeskolen som stofområde.

Det er korrekt, men PAP overser, at der faktisk blev lavet en langt mere fleksibel aftale i 2008. En aftale, som KL’s Michael Ziegler efterfølgende gav karakteren 12, og som blev rost af alle parter på alle niveauer.

Poul Aarøe Pedersen er ikke bekendt med aftalen fra 2008 - måske netop en illustration af, at han forlod stoffet for 10 år siden

Den aftale havde intet med »industrisamfundets krav til centralt fastsatte regler« at gøre – tværtimod! PAP er ikke bekendt med aftalen fra 2008 – måske netop en illustration af, at han forlod stoffet for 10 år siden. For mig at se er netop stempelure og lovbestemt arbejdstid et udtryk for industrisamfundets tænkning.

PAP bruger ordene »mærkværdig tradition« om lærernes arbejdstidsregler før lovindgrebet i 2013. Der er på ingen måde tale om en mærkværdig tradition, men om principper, som man genfinder i reguleringen af læreres arbejde overalt i verden.

Den danske aftale mindede på mange måder om aftalen i Finland. En aftale, der bliver fremhævet for at understøtte engagement og ansvar, og som bliver nævnt som en af årsagerne til, at lærerarbejdet er attraktivt i Finland.

De regler, som KL med regeringens hjælp fik gennemført i 2013, ser vi ikke andre steder i verden. Det nærmeste, vi kommer, er Sverige, hvor grundskolen ligger i ruiner, og de mangler op mod 40.000 lærere. Det overser PAP fuldstændigt i sin kommentar, der mest af alt må betegnes som lommefilosofiske fordomme.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce