Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye mødre er røvirriterende

Freia Dam har da ret - selvfølgelig skal de små børn sættes først, men skal de virkelig være altoverskyggende?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Både du og baby har tabt sutten, og mens du kigger op på mig med et ihærdigt »ja, jeg lytter«, forsøger jeg at overdøve skrigene fra din baby.

Med dine shhh- og nååååhh-lyde afbryder du mig, mens du prøver at trøste ved konstant at vugge baby i dine arme. Du er ikke den veninde, du var engang. For uanset hvad jeg gør, opnår jeg aldrig hverken din øjenkontakt eller opmærksomhed. I hvert fald ikke, så længe du har baby i armene og fuldstændig tabt sutten.

Hormonerne basker nemlig rundt i kroppen på dig som sommerfugle, der flyver mod ruden. Du er højst sandsynligt lige kommet dig over en mindre fødselsdepression, hvor dine følelser sad så langt uden på tøjet, at synet af en hjemløs kat kunne få dig til at bryde sammen. Du er nyslået mor, og du er røvirriterende!

Jeg vil egentlig bare gerne slå et slag for, at vi holder op med at pege fingre ad hinanden

Vi er nemlig nogen, der ikke gider høre din fødselshistorie! Skrigene, blodet og flækkede områder kan jeg nemlig selv tænke mig til. Og resten af redegørelsen for, hvor mange centimeter du åbnede dig time for time, er dødssyg.

Det er, som om din ammehjerne har gjort, at du ikke længere har situationsfornemmelse og er i stand til at vurdere, hvad ikke-mødre gider høre på. Du er ikke længere den veninde, du var. Hele din tilværelse er blevet sat på standby på grund af baby. Pludselig handler alt, hvad du siger, om guldklumpen, som du er så stolt over at have sat i verdenen, at selv en samtale om sprøjteorgasmer formår du at dreje over på bleer og sutteflasker.

»Jeg vil faktisk mene, at når man vælger at få børn, må éns egne behov og drømme tilsidesættes og tilpasses den virkelighed, man har sat sig selv i. Vi skylder vores børn, at de sættes først, når vi nu var så egoistiske at sætte dem i verden i første omgang«, skrev den søde nybagte mor Freia Dam i en artikel til Politiken i lørdags.

Og hun har da ret. Selvfølgelig skal de små børn sættes først, men skal de virkelig være altoverskyggende? Kan I, nybagte mødre, ikke bare for en gangs skyld være ærlige og indrømme det, som ingen siger, men alle ved; din baby er en gang imellem en klods om benet! Det er den i hvert fald for mig.

SE TV-INDSLAG MED FREIA DAM

Danske forældre har mere travlt med at realisere sig selv end med at passe deres børn Kilde: politiken.tv/ Producer: Henrik Haupt

Mødrene er så nervøse for at fremstå som dårlige forældre, at de fuldstændig tilsidesætter sig selv og det liv, de havde før. Ligesom debattøren Freia Dam lader de mavefedtet og røven hænge, øjenbrynene stå, og udvoksningen i frisuren (og bikinilinjen) har tydeligvis passet sig selv i mere end ni måneder.

Kan I, nybagte mødre, ikke bare for en gangs skyld være ærlige og indrømme det, som ingen siger, men alle ved; din baby er en gang imellem en klods om benet! Det er den i hvert fald for mig.

Bevares, jeg ved da godt, at den unge tager en helvedes masse tid, men lad nu være med at bruge barnet som undskyldning for din dovenskab. Og selvom din verden har ændret sig, skal du ikke glemme dig selv og dine veninder, for så ender du med at forsøge at leve dit liv igennem dine børn.

Få dine egne interesser og skab ’mor-tid’ i kalenderen. Det gør dig ikke til en dårlig mor.

Læs også

Okay, indrømmet. Jeg er nok den sidste, der skal gøre mig klog på det her emne. Men jeg vil egentlig bare gerne slå et slag for, at vi holder op med at pege fingre ad hinanden, så vi hver især selv kan få lov at bestemme, hvordan en god forælder skal være. For forældre, der træner otte timer om ugen, er ikke røvdårlige forældre. En mor, der har en fridag og alligevel sender børnene i institution, er heller ikke en dårlig mor.

Mange er angst for at fucke op og blive stemplet som en dårlig mor. Det er faktisk ikke det, jeg er allermest bange for.

Jeg er allermest bange for at få børn før mine veninder og blive lige så røvirriterende og fraværende som alle jer nybagte mødre.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden