0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Så længe vi fornægter naturen, er vi dødsdømt

Vi ved alt, hvad der er værd at vide om klimaødelæggelser, men alligevel fortsætter vi vores destruktive kurs, indtil kloden er ødelagt. Det eneste, der kan ændre vores adfærd, er, at vi genfinder oplevelsen af, at naturen har en værdi i sig selv, lyder det fra den norske filosof Arne Johan Vetlesen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Arne Nævra (arkiv)
Foto: Arne Nævra (arkiv)

Fortabt. Isbjørnen manifesterer endnu engang styrke og overlegenhed i forhold til mennesket, men når isen er smeltet, og der er langt til land, er dens udtryk radikalt anderledes. For Arne Johan Vetlesen er det et tydeligt billede på, at vi mennesker er blevet alt for mægtige.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Når jeg taler om isbjørnene på Svalbard, plejer jeg at se mig om i lokalet for at sikre mig, at der ikke er børn til stede. Man skal bare se på fotografen Arne Nævras foto af en 200-kilos isbjørn på en lille flage med åbent hav omkring og to dage til land for at vide, at den er dødsdømt. Det er bare et spørgsmål om tid. Situationen for isbjørnene er meget dækkende for os mennesker og situationen i det hele taget«.

Sådan lyder det fra den norske filosof og professor på Oslo Universitet Arne Johan Vetlesen, når han tvinges til at give sit bud på verden anno 2015 i kort form.

Han har netop udgivet det filosofiske værk ’The Denial of Nature’, hvis udgangspunkt er, at det globale kapitalistiske system udnytter naturen langt mere skamløst end noget andet i verdenshistorien. Og kursen mod afgrunden er ikke til at stoppe, med mindre vi ændrer vores syn på naturen og erkender, at vi har mere brug for den, end den har for os.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden