Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat

Din smoothie smager ikke bedre af at få 17 likes

Du virker ikke som en spændende person med et fantastisk liv, når du konstant lægger billeder på sociale medier.

Debat

Sommeren er her, og det er skønt. Mange af os har ferie og udnytter derfor, at vi nu har tid til at se hinanden og at være sammen.

Dog er det desværre langtfra alle, der har lige meget tid til at være sammen, for vi har vel alle den ven eller det familiemedlem (sandsynligvis mange flere), som har mere travlt med at bruge tiden på sin mobil end på at være sammen, at være til stede, når de er i andres selskab.

Det er sådanne personer, der, mens man sidder og snakker, lige tager mobilen op af lommen, tjekker diverse beskeder og sociale medier, mens de fuldstændig fraværende svarer ja, nå og lidt mere ja til det, man siger.

De har ingen anelse om, hvad de egentlig svarer på, fordi de er mere optaget af, hvad Medina eller deres gamle folkeskolekammerats farfars kats spøgelse lige har opdateret.

Selv om de egentlig ikke er sammen med personerne omkring dem, fordi de er så optagede af deres lille firkantede bedste ven, får de naturligvis alligevel lige opdateret et billede med tekst a la ’Hygger med de dejligste venner', så det rigtig ligner, at man hygger sig sammen og nyder hinandens selskab.

LÆS KRONIKEN

Men lad mig gøre det klart: Det er ikke hyggeligt at bruge sin sommerdag i haven med dig, være på ferie med dig, ude at spise med dig, eller at lave noget som helst andet for den sags skyld, når du har travlt med at opdatere på de sociale medier om, hvor ih og åh, så hyggeligt vi har det.

Hvis du gerne vil dele det med andre, er det helt fint, men vis lige personerne omkring dig den respekt at gøre det senere, for hvad er der ved, at du og din veninde, der bor tre timer fra hinanden, endelig har fundet tid til at ses her i ferien, hvis du alligevel bruger tiden bag din skærm?

Så kunne I lige så godt have siddet hjemme hver for sig og skrevet sammen. Så havde I endda ikke engang behøvet at bruge tid på at lægge makeup.

Hvori ligger glæden ved at bruge sin ferie med personer, der er så opslugte af deres mobiler, at de er helt fraværende?

Dit billede af din caffelatte med et hjerteformet mønster ovenpå er faktisk ikke så sensationelt, at det ikke kan vente et par timer med at blive delt på Facebook. Din smoothie smager heller ikke bedre af at få 17 likes på Instagram.

Og du virker heller ikke som en spændende person med et fantastisk liv, som har den bedste ferie, når du konstant liveopdaterer fra de steder, du befinder dig. Du virker nærmere som en, der trænger til at lære, at det fantastiske liv foregår lige foran dig – eller nej, jeg mener lige bag den skærm, der er foran dig, og som en, der spilder sin ferie – eller i hvert fald andres.

Og lad mig give et tip til dig, der på din ferie eksempelvis har mere travlt med at tage billeder, som senere kan deles på de sociale medier, end rent faktisk at være til stede: Du kan gå ind på Google Maps derhjemme, søge på en destination, se det på street view, tage et screenshot og så dele det. Så har du alligevel set cirka lige så meget af det område, som du gjorde, da du så det gennem din mobils kamera, når du altså lige havde tid til at kigge væk fra Facebook.

Måske er jeg bare en sur, ung kælling, der værdsætter en forældet form for samvær, men hvori ligger glæden ved at bruge sin ferie med personer, der er så opslugte af deres mobiler, at de er helt fraværende?

LÆS KNUD ROMER

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg siger ikke, at man aldrig nogensinde må tjekke sin mobil, besvare sine beskeder eller lave en opdatering, mens man er i andres selskab, eller at jeg aldrig nogensinde selv kunne finde på det. Jeg siger bare, at det i forhold til ens mobilbrug vil være godt og ikke mindst dejligt for andre, hvis man husker at gøre det med måde.

Det er respektløst at ignorere personerne omkring sig, som har valgt at bruge deres tid og måske endda en af deres få feriedage sammen med dig, fordi du liiige skal tjekke, hvad der er kommet op på det store internet, siden du tjekkede for 4 minutter siden.

Så hold nu ferie fra den mobil, og læg den ud i jakkelommen, mens du er sammen med andre; det går den faktisk ikke i stykker af, og bare rolig, den føler sig heller ikke svigtet.

Du er så dejlig, at folk har lyst til at være sammen med dig – så vær sammen, vær til stede! Jeg garanterer dig, at din mobil stadig logrer med sit wi-fi-signal, når du vender tilbage til den, selv om du ikke har brugt den i flere timer.

Jeg er endda sikker på, at en lille feriepause mellem jer vil gøre jeres forhold bedre.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce