Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dårlig moral og grådighed præger fremtidens elite

Morgendagens erhvervs- og samfundsledere snyder lidt for ofte fonde og forsikringsvirksomheder.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er til dagligt omgivet af omsorgsfulde og begavede mennesker, som jeg er overbevist om bliver morgendagens erhvervs- og samfundsledere. Kort sagt eliten.

Så I kan forstå mit chok, når de selvsamme mennesker udviser en grådighed og ligegyldighed overfor andres behov. Særligt kommer det til udtryk i forbindelse med et for eliten obligatorisk - halvt års udenlandsk udvekslingsophold som en del af universitetsuddannelsen.

Her har man mulighed for at søge støtte fra adskillige private fonde, der hver kan støtte med stipendier imellem ca. 2.000-20.000 kr. Tilmed skattefrit hvorfor staten også indirekte støtter det.

Her er det blevet kutyme, at man overdriver sit rejsebudget, lyver om sin (store) opsparing og undlader at skrive, hvor meget man har modtaget fra andre fonde. Alene for at modtage flere penge og det er selvom, at man som begavet person ved, at de penge så ikke bliver modtaget af andre ansøgere. Ansøgere som objektivt set er mindre kvalificeret, men som har et langt større økonomisk behov end dem selv.

Samfundssindet er simpelthen manglende. Forsikringssvindel er et andet eksempel, hvor folk i min omgangskreds melder deres telefoner, jakker, cykler osv. stjålne, selvom de selvforskyldt har glemt og mistet dem på en våd bytur.

Typisk er eliten også, ligesom jeg selv, fra akademiske familier, hvor økonomisk støtte fra forældrene alene handler om det skamfulde i at spørge om hjælp. Ærligt talt frygter jeg for fremtidens samfund, hvis vores bedste unge mennesker, hvis moralske kompas ellers er i orden, udviser en sådan unødvendig grådighed og manglede forståelse for mindre bemidlede personer end dem selv.

Samfundssindet er simpelthen manglende. Forsikringssvindel er et andet eksempel, hvor folk i min omgangskreds melder deres telefoner, jakker, cykler osv. stjålne, selvom de selvforskyldt har glemt og mistet dem på en våd bytur.

Personer med store opsparinger og fremtiden på skinner gør det fuldstændigt med åbne øje om, at falske anmeldelser og udbetalinger øger præmien for alle andre. Også dem uden det indbringende studiejob eller velhavende forældre. Så det her er et opråb til ungdomseliten.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden