Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debat

Hyggesexismen stortrives i bedste sendetid på DR

Quizprogrammet ’Versus’ på DR 1 har en stokkonservativ tilgang til køn.

Debat

Kære DR.

Jeg er stor public service-fortaler og mener, der er stærkt brug for jer. Men mine forventninger til jer og jeres virke er flere gange blevet skuffet, når det handler om jeres forpligtelse til at levere alsidighed og mangfoldighed i jeres programudbud.

Forrige fredag aften sad jeg sammen med min 6-årige datter, Gro, klar foran fjerneren, ventede på jeres program ’Versus’ og var klar til at quizze for vildt.

I den dyst, hvor kvinderne dominerede, var omdrejningspunktet en sidde stille-aktivitet, der handler om selvkontrol og disciplin

Pænt hurtigt dalede min begejstring dog, og lysten til at zappe væk øgedes proportionelt. Det skyldtes ikke mindst indholdet i dysterne, kønsfordelingen og fordommene om, hvilket køn der gør hvad. Kønskasser, som DR burde holde sig for god til at presse ned over hovedet på børn og voksne. Aftenens dyster forløb således:

LÆS DEBAT

1. dyst: Racerløb mellem kampvogn og rallybil. Kampvogn: fire mandlige besætningsmedlemmer. Rallybil: mandlig kører, kvindelig sekundant (som ikke spillede nogen særlig rolle).

2. dyst: Lave højeste backflip/baglæns saltomortale på hhv. bmx-cykel og motocross-cykel. Bmx-cykel: mand. Motocrosscykel: mand.

3. dyst: 600 meter race mellem en sprinter og en kørestolsracer. Sprinter: mand. Kørestolsracer: mand.

4. dyst: Komme højest på klatremast (dyst udføres af det faste team, der er med i hver udsendelse). Høje Hjalte: mand. Lave Tjelle: mand.

5. dyst: Tegn og gæt – kagebager vs. tatovør. Kageteamet: to kvinder. Tatovørteamet: en kvinde og en mand.

6. dyst: Fodboldkamp mellem to landsholdsspillere og 55 børnefodboldspillere. Voksenholdet: to mænd. Børneholdet: 55 drenge.

LÆS MILLA MØLGAARD

Hvor skal jeg begynde?

1. Alle dysterne var domineret af mænd og drenge, som udøver det, vi i samfundet kategoriserer som typisk maskuline aktiviteter. Det er vilde aktiviteter, eventyr og spænding, bevægelse og action.

2. I den dyst, hvor kvinderne dominerede, var omdrejningspunktet en sidde stille-aktivitet, der handler om selvkontrol og disciplin og om at være detaljeorienteret og dygtig.

Da fodbolddysten gik i gang, spurgte Gro: »Spiller piger ikke fodbold?«. Jeg svarede hende, at der er masser af piger, der spiller fodbold, og tilføjede, at det er underligt, at ’Versus’ ikke også viser dem.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg havde ellers store forhåbninger til, at også piger fik lov at spille en aktiv rolle i denne dyst, da de medvirkende blev præsenteret som ’børnefodboldspillere’, og pigefodbold er en kæmpestor og voksende sportsgren i Danmark. Men på DR er børn, der spiller fodbold, tilsyneladende ensbetydende med drenge.

DR er en public service-virksomhed. Det betyder, at der i udbuddet skal »tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed« (public service-lovens par. 10).

Mænd er altså helte, der er modige sportsudøvere, og ve de hankønsvæsner, der ikke kan leve op til det

Personligt har jeg svært ved at se denne alsidighed og mangfoldighed – ikke bare i kønsfordelingen, men også i manglen på repræsentation af mennesker med anden etnisk baggrund end dansk. (Dog thumbs up for at repræsentere mennesker med nedsat fysisk funktionsevne i sprinter vs. kørestolsracer-dysten).

Kønsfordelingen i dysterne illustrerer en stokkonservativ og stereotyp tilgang til, hvad køn er og kan. F.eks. spurgte værten bmx-køreren: »Er det noget, damerne er vilde med, det her bmx?«. Mænd er altså helte, der er modige sportsudøvere, og ve de hankønsvæsner, der ikke kan leve op til det. ’Damer’, derimod, er dem, der skal beundre og heppe og se godt ud på sidelinjen.

Så fik vi det slået fast.

LÆS DEBAT

Dysterne i det her program er delt op i traditionelle maskuline og feminine værdier. For vi skal sørme ikke i primetime vise familien Danmark, at virkeligheden er langt mere alsidig og mangfoldig. Nej, en rigtig mand er en, der erobrer verden, er modig og tager chancer, og en kvindes plads er i ... bagedyster.

Er det virkelig det billede af virkeligheden, DR som public service-virksomhed vil præsentere vores drenge og piger for? DR kunne have valgt at gå forrest og vise et mangfoldigt og alsidigt billede af køn og etnicitet og være med til at producere de frigørende og gode fortællinger, som viser nuancerede rollemodeller, vores børn kan se op til og blive inspireret af. I stedet vælger de at reproducere de begrænsende, fastholdende og forældede kønsstereotyper. Det er hverken alsidigt eller mangfoldigt. Det er reaktionært og fordomsfuldt. Og det hører ikke til på en public service-station.

Public service skal sikre danskerne et bredt udvalg af programmer, som oplyser, underholder og underviser (jævnfør par. 10). Det gør ’Versus’ så sandelig også. Tak for at fortælle min datter på 6 år, samt alle andre piger og drenge, hvad hun skal og ikke skal stile mod – i allerbedste sendetid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fra DR kunne jeg godt tænke mig svar på følgende: Hvilke overvejelser ligger der bag et familieprogram, hvor køn fremstilles så reaktionært og kønsstereotypt?

Fra DR kunne jeg godt tænke mig svar på følgende: Hvilke overvejelser ligger der bag et familieprogram, hvor køn fremstilles så reaktionært og kønsstereotypt? Hvordan vil I fremover arbejde på at sikre, at både piger og drenge, kvinder og mænd fremstilles alsidigt og mangfoldigt i ’Versus’? Og hvornår kan det forventes, at disse ændringer slår igennem i ’Versus’?

Disclaimer: Jeg er ikke fast seer af ’Versus’ og ved ikke, om forrige fredags udsendelse er undtagelsen fra reglen. Jeg har dog fra andre seere af foregående sæson fået oplyst, at både værtens ’hyggesexisme’ og fremstilling af kønnenes kompetencer sagtens kan stå mål med omtalte afsnit.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden