Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvorfor pokker skal det være så negativt at blive dansker?

Min historie i Danmark kunne bruges som model for succesfuld integration.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så ligger det foran mig, det danske pas, som jeg har ventet på i 11 år, og som jeg har kæmpet for. Alligevel føler jeg ikke nogen glæde. Kun træthed. Samme følelse har min mand. For hvor har jeg gået igennem mange prøvelser og papirkrige for at gøre mig fortjent til det.

I dag, hvor spørgsmålet om migranter står højt på dagsordenen i alle europæiske lande, kan jeg ikke lade være med at tænke på alle dem, der endnu venter på en afgørelse, og hvis forhåbninger om at blive officielt anerkendt, er forsvindende små. Hvad oplever de i den tilstand af uvished, de befinder sig i? Hvor meget stress må de ikke opleve, når selv jeg i min privilegerede tilstand flere gange var tæt på fortvivlelse?

Jeg er stolt af, at jeg ofte ved meget mere om Danmark end mange af mine bekendte danskere

Jeg må tilstå, at jeg har været heldig i mange henseender. Heldig med, at min mand og jeg har en lang og holdbar kærlighed til hinanden. Heldig med, at min mands venner og familie lige fra begyndelsen udviste stor omsorg for mig og hjalp mig på alle måder. Ikke en eneste gang har jeg haft fornemmelsen af at være uønsket i Danmark.

Jeg har været heldig med at finde et arbejde, som jeg holder af, og heldig med, at mine kolleger altid er parate til at bakke mig op i vanskelige situationer som følge af sprogvanskeligheder eller manglende indsigt i bestemte danske realiteter.

Min historie i Danmark kunne bruges som model for succesfuld integration. Efter tre års obligatorisk sprogkursus begyndte jeg at arbejde som fuldgyldig akademiker, eftersom min tidligere uddannelse blev anerkendt i Danmark. Efter et års arbejde fik jeg Integrationsministeriets pris for min indsats.

Året efter var jeg nomineret til titlen årets bedste udenlandske medarbejder. Eksamen i dansk historie og kultur bestod jeg uden en eneste fejl. Jeg er stolt af, at jeg ofte ved meget mere om Danmark end mange af mine bekendte danskere.

Hvem gavner det, at vi undervejs mister troen på os selv

Min søn har heller ikke givet mig det mindste problem i mit nye hjemland, og han studerer nu med stor succes på et af landets bedste universiteter. Kort sagt, jeg og alle andre har aldrig tvivlet på, at jeg før eller siden ville opnå dansk statsborgerskab og pas. Ikke desto mindre har der været utrolig meget stress på den lange vej mod det mål.

Når jeg fortæller min historie i dag, er det for at rejse spørgsmålet: Hvem har dog brug for, at vi migranter skal gennemgå så mange prøvelser, negativitet og stress, før vi kan kalde os borgere i dette land? Hvem gavner det, at vi undervejs mister troen på os selv, mister helbredet og nogle gange vores faglige kvalifikationer? Jeg kan ikke finde svar på det.

LÆS NAZILA KIVI

Måske er svaret klart for dem, der hele tiden strammer skruerne og skærper kravene. Jeg ville ønske, at Inger Støjberg, hendes børn eller børnebørn selv en dag kunne opleve, hvad det kræver at forlade sit land og stå i migrantens sted. Selvfølgelig skulle den historie ende godt – jeg ønsker jo ikke noget ondt for nogen.

Men hvis hun og andre, der er så ivrige efter at stramme reglerne for at opnå dansk statsborgerskab, selv prøvede at opleve den hjælpeløshed og afhængighed af andre, det kræver, så ville de muligvis være en smule mere menneskelige. Og så kunne de måske se migranterne som mennesker – ikke som problemer.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden