Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)/Politiken-Tegning
Foto: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)/Politiken-Tegning

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er i live, men jeg er ikke kureret

Vi, der voksede op med alkoholafhængige forældre, har stadig brug for hjælp som voksne.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min mor drak. Min mor kom i behandling. Min mor holdt op med at drikke. Og jeg forsøgte at tage mit eget liv.

Alkoholafhængige har ret til gratis og anonym behandling, hele livet. Ifølge behandlingsgarantien, der trådte i kraft den 1. januar i år, har børn af alkoholafhængige som noget nyt også ret til hjælp, men kun hvis de er under 25 år. Får de problemer senere i livet, grundet deres opvækst, skal de selv til lommerne. 45 minutters psykologbehandling koster ca. 950 kr. Men det er svært at fikse et liv på 45 minutter.

Man behøver ikke være genial for at kunne regne ud, at det bliver en dyr affære. Så dyr, at mange ser sig tvunget til at vælge hjælpen fra. Men hvorfor må de voksne børn af alkoholafhængige ikke få den hjælp, de har behov for?

Ifølge den seneste nationale sundhedsprofil har hver femte mand og hver tolvte kvinde et problematisk alkoholforbrug. Vi vil så gerne fortælle os selv, at alkohol er i vores kultur, for ikke at sige natur, at vi kan styre det og har ret til vores påskesnaps og kolde Tuborg. For rigtig mange, bliver retten desværre til et ødelæggende behov.

Min mor begyndte for alvor sit alkoholmisbrug, da hun var i 30'erne. Da var jeg ca. 5 år

Fra afhængigheden tager fart til personen søger hjælp går der i gennemsnit ca. 13 år. Mange falder i igen, og en stor del af de mennesker, der får behandling p.t. er gengangere i systemet. Altså, tager det ofte en rum tid at blive alkoholfri.

Min mor begyndte for alvor sit alkoholmisbrug, da hun var i 30’erne. Dengang var jeg omkring 5 år. Hun havde hele sit liv haft misbrugsstrategier og tankemønstre, som så ledte hende til problemer med alkohol. Hendes misbrug tog til gennem årene og først efter ca. 10 år, søgte hun endelig hjælp. Da var jeg 15 år og ødelagt. 6 måneder efter var jeg millimeter fra at skære mit håndled ned til blodårene. Men jeg var er heldig. Jeg fik hjælp tidligt. For jeg kom langt nok ud, til at jeg blev fanget af de rigtige og hjulpet af de rigtige.

Jeg er i live, men jeg er ikke kureret. For jeg er mærket af min barndom. Overforbrug af smertestillende, selvdestruktive seksuelle udskejelser og flere års spiseforstyrrelser har sat sine spor.

Jeg er glad for, at jeg ikke har børn, som jeg kan ødelægge og jeg er glad for, at jeg har tid til at bryde med, hvad min barndom gav mig

Jeg er glad for, at jeg var så ung, da jeg fik hjælp hos Lænken. Jeg er glad for, at jeg ikke har børn, som jeg kan ødelægge og jeg er glad for, at jeg har tid til at bryde med, hvad min barndom gav mig. Men ikke alle er lige så heldige som mig.

I mine mange år i terapi, og ja, det er efterhånden mange år, har jeg mødt mange voksne børn, der selv er blevet mødre og fædre. Gennemsnitsalderen for førstegangsforældre er ca. 30 år. Og det skræmmer mig . Det burde også skræmme dig, for andre voksne børn af alkoholafhænige kæmper med de samme problemer som jeg gjorde , og gør, alt imens de selv får børn.

De har hele deres liv kæmpet med, hvad deres fulde forældre udsatte dem for, og nu er de så selv forældre. Og de begynder de at kunne se deres egne laster. De kan se, at de er deres forældre om igen, bare uden alkoholen. Nogle skader deres børn og de begår overgreb uden at kunne stoppe. Et eller andet sted er de, stadig, selv børn, som ingen har hørt eller set. Og de rummer hverken at høre eller at se deres egne børn.

Mange vil have hjælp, for de vil gøre det bedre og de er endelig blevet klar til at få hjælp. Men den hjælp kan de ikke få, når de er over 25 år.

Alkoholafhængighed er et kæmpe tabu i Danmark. Det er så afsindigt skamfuldt, når ens forældre drikker. Børnene af de forældre dømmer sig selv hårdere, end nogen anden kunne drømme om. Skyld og skam giver os de største sorger. Problemerne stopper ikke, når alkoholen gør.

Vi taler så ofte om, hvor vigtigt det er at bryde den sociale arv, om hvor gode vi skal være til at spotte de sårbare unge og de udsatte børn. At vi skal hjælpe, hvor hjælpen kan forebygge uafvendelig skade. Men ikke i det her tilfælde åbenbart?

Børn af alkoholafhængige har brug for hjælp. De voksne børn har også brug for hjælp.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden