Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ingolf Gabolds påstande om politisk bestillingsarbejde hos DR Drama er vanvittige

Det er overhovedet ikke muligt, at en enkelt person, dramachef eller ej, kan orkestrere en eller anden pseudopolitisk dagsorden, når der bliver lavet dramaserier i DR.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En tidligere dramachef fik onsdag igen bragt sig selv i fokus. Her i Politiken påstod den nu 73-årige pensionerede dramachef Ingolf Gabold, at DR’s dramaserie ’1864’ havde en politisk dagsorden. Senere lod han forstå, at »al kunst er politisk«, men der var skaden sket, og de politiske reaktioner kom prompte fra Dansk Folkeparti, som herefter mente, at man nu endelig havde fået bekræftet den gamle myte om en politisk skævvridning i DR.

Vi har gennem de 20 år, jeg har produceret tv-serier, bestræbt os på at udvikle og skrive historier, som har taget svære temaer op. Tanken har altid været at give danskerne en mulighed for at reflektere over deres egne holdninger – holde et spejl op og stille nogle spørgsmål, som seerne sammen og hver for sig skulle søge svarene på.

Jeg har været med i produktionen af DR’s drama siden slutningen af 1990’erne – og jeg har stor respekt for alt det, som Ingolf Gabold har betydet for dansk drama og for DR. Men jeg bliver samtidig nødt til at sige, at jeg på ingen måde genkender hans påstande om en politisk dagsorden i DR. Det er en fuldstændig vanvittig påstand – og hovedrystende forkert.

Det er på ingen måde rimeligt, at Ingolf Gabold tager DR Drama som gidsel i sin egen personlige fejde med et politisk parti

Det er på ingen måde rimeligt, at Ingolf Gabold tager DR Drama som gidsel i sin egen personlige fejde med et politisk parti. Det har en hel perlerække af udøvende manuskriptforfattere, instruktører og producenter da også slået fast de seneste dage. Men der kunne godt være plads til endnu flere fakta i fortællingen. Og dem vil jeg gerne komme med her.

Alene måden, hvorpå vi har struktureret beslutningerne i DR Drama, og måden, hvorpå vi fortsat arbejder med kreative processer for at skabe nogle af verdens bedste og mest alsidige tv-serier, kan faktisk forklare, hvorfor den tidligere dramachefs påstande om egen storhed og politisk bestillingsarbejde simpelthen er skrupforkerte.

LÆS MERE

Vi har i mange år – siden Rumle Hammerich som dramachef i 90’erne rykkede tv-serierne ind i nutiden og skabte grundlaget for den moderne tv-serie – arbejdet ud fra One Vision. Det betyder, at forfatterens vision er ukrænkelig og skal følges af alle, der er involveret i arbejdsprocessen omkring serien fra start til slut. I tæt samarbejde med producenten udvikler de to det koncept, der giver indhold og rammer for instruktør, skuespillere, fotografer og hele det kreative hold. Alle arbejder ud fra den samme vision og samme koncept, og på den måde bliver de i stand til at skabe en helstøbt fortælling. De er alle sammen freelancere – vores software, kalder vi dem – for den kreative gruppe kommer altid fra film- og tv-branchen.

DR’s fiktionsafdeling er ganske lille – vi er 25 fastansatte til at producere ca. 30 timers nyskrevet, original dansk dramatik om året – så vi har brug for at hyre alle de skabende og producerende kræfter fra projekt til projekt. Vi har Producer’s Choice, hvilket betyder, at producenten har frie hænder til at vælge sit hold til serien, så det bliver de rigtige mennesker, der skaber netop denne serie.

Der er ingen moraler eller løftede pegefingre, som man ofte ser det i mange udenlandske serier. Vi taler meget om ikke at være forudsigelige, og vi skal overraske vores seere, både med form og indhold

DR’s serier har gennem de sidste 20 år haft stor gennemslagskraft i Danmark og i de sidste 10 år også i udlandet. Mange spørger, når vi rejser rundt i verden, hvorfor? Hvad gør I?

Vi har nogle meget engagerede og velskrivende forfattere, godt uddannede skuespillere og instruktører. Og så skriver vores forfattere historier, som er forankret i vores egen kulturelle baggård, hvilket er en væsentlig pointe. Når man skriver om noget, man virkelig ved noget om – at være dansk i Danmark – så bliver fortællingen mere ærlig, mere kompleks, karaktererne mere nuancerede, og dermed samtidig mere universelle. Jo mere lokal, desto mere global. Det er et af mine mottoer – og det kendetegner faktisk hele nordic noir-bølgen, som skyller ud fra Skandinavien i disse år.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En anden væsentlig grund til DR’s succes er den kunstneriske frihed, som de kreative har. På kommercielle tv-stationer er der mange hensyn at tage til annoncører, koproducenter, pengestærke bagmænd, men på DR har vi, indtil videre, kunnet skabe et rum for forfattere og de øvrige kreative mennesker omkring dem, hvor de har kunnet arbejde frit, uden indblanding. Der er ingen moraler eller løftede pegefingre, som man ofte ser det i mange udenlandske serier. Vi taler meget om ikke at være forudsigelige, og vi skal overraske vores seere, både med form og indhold.

Hvor kommer dramachefen ind i disse processer?

LÆS LEDER

Dramachefen er selvfølgelig med til at beslutte, hvilket repertoire der skal til for at kunne være en tydelig del af DR’s overordnede strategi og spille ind i den. At oplyse, udfordre og samle – det er en målsætning, som vi altid forsøger at opfylde. Også i Drama-afdelingen. Det ekstra lag, public service-laget eller den dobbelte historie, efterspørger dramachefen hos forfatterne: Hvad er det egentlig, du vil fortælle, undersøge, fordybe dig i med denne historie – hvad er det, du har på hjerte?

Hvis visionen er klar, begynder udviklingen af koncept og vision gennem en længere periode, ofte op til 3-6 måneder. Og hvis historien, visionen og konceptet kan fastholde de tanker, som forfatteren talte om fra starten, bliver det forelagt kanalchefen , oplægget diskuteres, der stilles spørgsmål, og forhåbentlig bliver der givet grønt lys til den videre proces.

Herfra har det kreative team, det såkaldte A-team frit arbejdsrum, og dramachefen fungerer alene som en sparringspartner, i det omfang der er brug for det. Ugentlige møder med producenterne giver en status på arbejdet på den enkelte serie samt orientering om løst og fast i dagligdagen. Dramachefen læser med på manuskripter efter behov og sender alle sine kommentarer til producenten, der suverænt bestemmer, hvilke af dem der kan bruges i arbejdsprocessen i forfatterrummet. Det samme gælder screenings; kommentarer bliver givet i et åbent rum, og forfatter og producent lytter og sorterer. Diktater er ikkeeksisterende; den slags ville blev mødt med stor modstand, og det er ikke noget nyt. Arbejdsmetoden hedder In charge of, not In control of og har været en realitet i årevis.

Det er med andre ord ikke en mulighed, at en person, dramachef eller ej, kan orkestrere en eller anden pseudopolitisk dagsorden. Organisering af arbejdet i denne struktur er tværtimod med til at frisætte kreativitet, arbejdsglæde og forløse de ildsjæle, der bruger rigtig mange timer i døgnet på at skrive nogle af verdens bedste tv-serier – for det er det, som er ambitionen. Og det har det været igennem de sidste mange år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nu nævnte jeg tidligere, at vores serier ikke har en morale, men det skal dette indlæg i debatten have: ’One Vision’, ’Producer’s Choice’ og ’In charge of, not In control of’ – er grundstammen i DR Fiktions arbejde. Sådan har det været i årevis, og sådan er det også i dag.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

  • Du lytter til Politiken

    Julian Assange og turen nedad
    Julian Assange og turen nedad

    Henter…

    WikiLeaks-stifteren Julian Assange blev i årevis hyldet for at starte en demokratisk revolution med sin whistleblower-platform. Siden da er han stukket af fra anklager om voldtægt i Sverige og blevet beskyldt for at samarbejde med russerne. Han har haft politisk asyl på Ecuadors ambassade i London i syv år, men i sidste uge blev han smidt på porten og anholdt af det britiske politi. Er Assange en helt eller en skurk? Og hvordan ser fremtiden ud?

Forsiden