Min fars deroute blev forstærket af, at Danmark ikke kunne bruge ham

Foto. Finn Frandsen
Foto. Finn Frandsen
Lyt til artiklen

»Det deprimerer mig at se, at vi er ved at gentage de samme fejl over for nytilkomne flygtninge, som vi begik over for flygtningegenerationen fra 1980’erne. Da mine forældre kom til landet som flygtninge og forsøgte at trænge ind på arbejdsmarkedet, blev de mødt af en mur af forhindringer. Min mors uddannelsesbevis blev ikke oversat, og min far blev parkeret på bistandshjælp. Hvis vi ikke ændrer vores tilgang til de mennesker, der i disse år kommer til Danmark, ender vi med endnu en gang at fastholde en stor del af dem ude fra arbejdsmarkedet og gemt væk fra samfundets blik i sociale boligbyggerier. Det er som at se en dårlig film blive spillet om igen«.

Sådan siger Aydin Soei, der er aktuel med den autofiktive bog ’Forsoning’, der handler om hans families flugt fra Iran og tilværelse i Avedøre på den københavnske vestegn. Bogen er skrevet til Aydins søn og beretter om de kampe, familien stod over for som nytilkomne flygtninge, der forsøgte at starte et nyt liv i Danmark.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her