Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Per Marquard otzen

Tegning. Per Marquard otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi skal være glade, når lærere, sygeplejesker og konstabler gider være kritiske

Alting være nemmere, hvis DJØF’erne kunne få fred og ro til at effektivisere, uden at skulle forholde sig til regnearkenes sammenhæng med virkeligheden i de offentlige ansattes hverdag

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det må glæde embedsmænd og politikere over hele landet, når CBS-professor Ove Kaj Pedersen i lørdagens store interview i Politiken påpeger det undergravende i, at fagforeningerne ikke bare underkaster sig Folketing og centraladministration, men tillader sig at mene noget om politikernes beslutninger.

For hvor ville alting være nemmere, hvis DJØF’erne kunne få fred og ro til at effektivisere, uden at skulle forholde sig til regnearkenes sammenhæng med virkeligheden i de offentlige ansattes hverdag. Men hvorfor egentlig nøjes med at problematisere fagforeningerne?

Ove Kaj Pedersens argumenter kan jo lige så vel anvendes ift. andre interesseorganisationer?

Problemet er, ifølge professoren, at fagforeningerne kommer til at blande egne og samfundets interesser sammen. Men er det ikke det enhver lobbyvirksomhed gør? Bæredygtigt Landbrug henviser til betalingsbalancen, når de argumenterer for højere kvælstofudledning - selv om enhver ved at de varetager landmændenes og ikke samfundets interesser. Dansk Industri taler altid om arbejdspladser, aldrig om aktiekurser.

Ove Kaj Pedersen må finde sig i, at jeg som skuespiller vil ytre mig engageret om kunstens værdi for samfundet – og for mig selv!

Naturligvis vil enhver organisation forsøge at få beslutningstagerne til at se det bredere samfundsmæssige perspektiv, når de plejer egne interesser. Men professorens største misforståelse er, at dette overhovedet skulle være et problem. For ganske ofte er der et reelt sammenfald mellem offentlige ansattes og samfundets interesser.

Når formanden for Konstabelforeningen peger på risikoen for at de nye kampfly bliver en gøgeunge, der sluger ressourcer fra resten af forsvaret, er det både i konstablernes og samfundets interesse. Beretninger om tragiske behandlingsforløb på landets hospitaler, er ikke vandrehistorier sat i søen af egoistiske sygeplejersker. Det er eksempler fra de ansattes hverdag, der afspejler, at det ind imellem er kontraproduktivt og imod samfundets interesser, når der ikke er personale nok til at pleje de syge.

Og hvem bedre end skolelærerne kan forklare, hvilke konsekvenser det konkret har for eleverne, når der ikke følger ressourcer med krav om øget inklusion?

Selvfølgelig er vores begavede politikere i stand til at se igennem interesseorganisationernes budskaber. Det er derfor de har så nem adgang til beslutningstagerne.

Vi skal som samfund være taknemmelige for at nogen gider at mene noget højlydt. Og Ove Kaj Pedersen må finde sig i, at jeg som skuespiller vil ytre mig engageret om kunstens værdi for samfundet – og for mig selv!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden