Jeg føler de syriske flygtninges smerte, for jeg har selv været der

»Jeg er chokeret over det skred, der er sket i den offentlige debat, siden de bosniske flygtninge kom hertil i 90'erne. Vi blev mødt med en helt anden begejstring, end de syriske flygtninge bliver nu«, siger bogaktuelle Alen Meskovic, der selv kom til Danmark som flygtning i december 1994.
»Jeg er chokeret over det skred, der er sket i den offentlige debat, siden de bosniske flygtninge kom hertil i 90'erne. Vi blev mødt med en helt anden begejstring, end de syriske flygtninge bliver nu«, siger bogaktuelle Alen Meskovic, der selv kom til Danmark som flygtning i december 1994.
Lyt til artiklen

Der er en enorm skepsis over for flygtninge, og overalt i Europa skyder nationalismen frem – den selv samme, som jeg flygtede fra som 14-årig. Men det er ikke modtagerlandene i EU, der vil tage skade af indvandringen. Det vil derimod de lande, som folk flygter og udvandrer fra. De bliver aldrig de samme igen. De unge, veluddannede og stærke vender sjældent tilbage til deres land. Det kan enhver bosnier fortælle dig. Et land som Syrien taber arbejdsstyrke, penge og menneskelige ressourcer, og det vil tage lang tid at genopbygge. De sande ofre i flygtningekrisen er ikke ’os i Vesten’, men de lande, som folk flygter fra«.

Sådan siger forfatter Alen Meskovic, der er aktuel med sin anden roman ’Enmandstelt’. Alen Meskovic’ forfatterskab kredser om flygtningeidentitet, fremmedgørelsen og de eksistentielle konflikter, et liv på flugt bringer med sig, og den nye roman er ingen undtagelse. I bogen flygter den 17-årige bosnier Miki fra Kroatien og sætter kursen mod Norden – præcis som Alen Meskovic selv gjorde for snart 22 år siden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her