Jeg har hørt historien hundredvis af gange. Der findes et helt korps af 35-årige mænd fra Silicon Valley, der i øjeblikket rejser rundt med den samme fortælling om, at verden vil ændre sig så fundamentalt i løbet af de næste 10-15 år, at alle værdikæder, organisationer og samfundsformer, som vi kender dem, vil være fortid. At vi enten ender i et nirvana, hvor det er computerne, der skaber værdierne, og hvor vi andre slapper af til borgerløn – eller i et ragnarok, hvor vi ikke kan styre udviklingen, hvor værdikæderne bliver brudt for hurtigt, hvor der kommer oprør og uro, og civilisationen falder sammen.
Men det er her, historien fra Silicon Valley slutter – i enten nirvana eller ragnarok. Og den historie er jeg godt nok træt af. Vi er nødt til at gå op imod den, for det passer jo slet ikke. Jeg sidder faktisk og bygger mange af disse digitale systemer. Jeg har masser af private og offentlige kunder, men jeg har endnu ikke en eneste gang oplevet, at vi har fået færre arbejdspladser på grund af de systemer, vi har introduceret – tværtimod«.