Kønsfordelingen blandt publikum på Roskilde Festival er næsten 50/50, men det ser noget anderledes ud oppe på scenerne.
Foto: Lasse Kofod

Kønsfordelingen blandt publikum på Roskilde Festival er næsten 50/50, men det ser noget anderledes ud oppe på scenerne.

Debat

Roskilde Festival: Vi vil gerne have flere kvinder på scenerne, men vi tror hverken på kvoter eller procenter

Det bliver heller ikke i år, at der er lige mange mænd og kvinder, der optræder på Roskilde Festivalen, skriver programchefen.

Debat

Vi har lige sendt årets Roskilde-plakat på gaden. Vi er stolte af den. 173 navne fra over 30 lande og et utal af genrer og helt nye tendenser og bevægelser er det blevet til. Og så er langt under halvdelen af kunstnerne kvinder.

Med kunstnere som Solange, Halsey, Angel Olsen, The Savage Rose og Hun Solo på programmet kan deltagerne i år spotte flere hunkønsvæsner på Roskilde Festivals scener end både sidste og forrige år. Men mændene er fortsat klart i overtal og dominerer mange af de genrer, som vi blandt andet prioriterer højt på festivalen, f.eks. metal og hiphop.

Vi er sidste stop i en længere ’fødekæde’, der for den enkelte musiker strækker sig fra musikskolerne i ungdomsårene og frem til karrierevalget som professionel udøvende musiker



Vi vil gerne være med til at lave om på kønsfordelingen. Det er bestemt i vores egen interesse, at musiklivet og fremtidens talentudvikling er kendetegnet af lighed og ligestilling og afspejler befolkningen generelt. Men vi kan ikke ændre kønssammensætningen på kort sigt, og derfor balanceres fordelingen mellem kvinder og mænd på vores otte scener hverken her i 2017 eller næste år.



De 173 navne på årets plakat afspejler også en grundlæggende strukturel kønsubalance i livemusikken. Altså det faktum at færre piger og kvinder end drenge og mænd på et tidspunkt i deres liv vælger at satse på en karriere som professionel musiker. Andelen af kvindelige musikere udgør 20 procent af den danske livemusikscene, og ubalancen er ikke kun et dansk fænomen. Vi kender den fra hele verden.

Skævheden bliver for mange først synlig i mødet mellem kunstner og publikum, og især når festivalerne og spillestederne præsenterer deres programmer. Vi er sidste stop i en længere ’fødekæde’, der for den enkelte musiker strækker sig fra musikskolerne i ungdomsårene og frem til karrierevalget som professionel udøvende musiker. Når pigerne falder fra i musikskolerne og vælger andre veje i livet, kan vi ikke booke dem til vores scener.

De 173 navne på årets plakat afspejler også en grundlæggende strukturel kønsubalance i livemusikken

Debatterne om kønsbalancen på festivalerne har i nogle år handlet om procenter og forslag om kvoter.

Det er helt fair. Tal er nemme at forholde sig til, og 15-25 procent kvinder er ikke særlig mange, hvilket enhver kan se. Især når man tager i betragtning, at der er lige mange mænd og kvinder i verden og i øvrigt en i vores tilfælde helt lige kønsbalance mellem festivalens 100.000 billetkøbere.

Men procenterne forklarer intet om, hvad der ligger bag ubalancen. Tallene forklarer blot igen og igen, at balancen er skæv. Ikke hvad branchen kan gøre for at påvirke skævheden. Derfor bruger vi heller ikke kønskvoter, for kvoter kan ikke bruges til at ændre den helt grundlæggende strukturelle ubalance i livemusikbranchen.



hvad kan vi gøre som festival?

For det første kan vi sørge for at have blik for, hvilke kvinder (og mænd), der aktivt går imod de mekanismer, der ligger i vores branche. Og vi kan samtidig udnytte, at vi er privilegeret med et ungt og indlevende publikum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi samler over 100.000 deltagere med en gennemsnitlig alder på 24 år. Vi er begunstiget med en stor bevågenhed fra omverdenen. Det giver os en enestående mulighed for at skubbe til den offentlige bevidsthed om livemusikkens ubalance ved at præsentere kvindelige kunstnere, som kan fungere som rollemodeller og forbilleder.

I 2017 præsenterer vi blandt andet Solange, somkonfronterer racisme og sortes borgerrettigheder i sine tekster, Jenny Hval udgav sidste år albummet ’Blood Bitch’, som bl.a. er en aftabuisering af menstruationsblod, israelske Noga Erezhar sunget om ligegyldighed over for seksuelle overgreb, mens 79-årige Elza Soares er et ikon i hjemlandet Brasilien og hyldet for sit musikalske mod og kamp mod social uretfærdighed.

Og PrincessNokia, Discwoman og Madame Gandhi er særligt spændende, fordi de både har markante holdninger og samtidig befinder sig i det urbane felt, som normalt er meget mandsdomineret.

Vi har udvalgt dem, fordi de laver fantastisk musik og kan levere den rette energi på en scene. Men de har også noget på hjertet, som rækker ud over dem selv, når de adresserer emner som kønsdiversitet, ligestilling, borgerrettigheder og ikke mindst kvinders rettigheder.

De er rollemodeller, der viser en anden vej og inspirerer til nye tanker, når de træder op på scenen. De kan skubbe til vores meninger og bryde de fastlåste mønstre. Og i det fysiske møde med publikum og omverden kan rollemodellerne inspirere til en ny balance.

De kan inspirere til, at flere piger og kvinder i fremtiden vælger en karriere som musiker. Løsningen er bestemt ikke et quick-fix. Men vi tror, at det er den rigtige.

Heldigvis kan jeg konstatere, at nye vinde lader til at blæse henover branchen. For få uger siden deltog jeg i den årlige SXSW showcase-festival i Austin, Texas, hvor vi hvert år spotter adskillige unge aspiranter til pladserne på vores scener.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På et tidspunkt talte jeg op, at halvdelen af de 40 artister, som jeg havde set, helt tilfældigt var kvindelige solister eller bands med primært kvinder. Ganske vist var det inden den sidste aftens store hiphop-showcase, men de var der.

Et tegn på en positiv bevægelse i den rigtige retning? Det tror jeg. Og det er en bevægelse mod en mere balanceret fordeling, som vi gerne ser og aktivt understøtter i vores programlægning her på Roskilde Festival.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce