Ai Weiwei: Kinas brutale styre bygger på selvcensur, sætter grænser for viden og værdier og er ideologisk slaveri

»Tilværelsen i Kina er tyk af forstillelse. Folk lader, som om de er uvidende, og udtrykker sig i tvetydige vendinger. Alle i Kina ved, at censuren findes, men næsten ingen taler om, hvorfor den findes«, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei.
»Tilværelsen i Kina er tyk af forstillelse. Folk lader, som om de er uvidende, og udtrykker sig i tvetydige vendinger. Alle i Kina ved, at censuren findes, men næsten ingen taler om, hvorfor den findes«, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei.
Lyt til artiklen

I løbet af en måned i 2014 blev mit navn malet over ved to forskellige kunstudstillinger i Beijing og Shanghai. I det ene tilfælde var det repræsentanter for myndighederne, der gjorde det, i det andet udstillerne selv. Nogle mennesker tager måske let på den slags og hævder, at det ikke er noget at blive fornærmet over.

Jeg selv opfatter signaturen på mine billeder som en målestok for den værdi, jeg har skabt – lidt ligesom et mærke på en flodbred, der viser, hvor højt vandet har stået. Andre ville måske bare trække på skuldrene ad den slags, men det kan jeg ikke. Jeg gør mig imidlertid ingen illusioner om, at min uvilje til at resignere skulle påvirke andre til at reagere på samme måde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her