Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Billedet øverst er fra videoen ’Kat Von D x Too Faced make up look’, hvor Astrid Olsen viser sine følgere, hvordan man lægger en vild makeup. Det midterste billede er fra videoen ’En snak om undervægt’, hvor hun fortæller om sin egen kamp mod undervægten. Det nederste billede er fra videoen ’Buksedragter // lookbook’, hvor hun viser tre forskellige måder at style en buksedragt på.
Foto: Screendumps fra Astrid Olsens YouTube-kanal

Billedet øverst er fra videoen ’Kat Von D x Too Faced make up look’, hvor Astrid Olsen viser sine følgere, hvordan man lægger en vild makeup. Det midterste billede er fra videoen ’En snak om undervægt’, hvor hun fortæller om sin egen kamp mod undervægten. Det nederste billede er fra videoen ’Buksedragter // lookbook’, hvor hun viser tre forskellige måder at style en buksedragt på.

Debat

Interview med youtuber: »Vi lever i en verden, hvor folk ikke tør skille sig ud«

Når 19-årige Astrid Olsen viser modetøj og læbestifter frem på YouTube, er det for at opmuntre sine følgere til at turde være sig selv. Hun er bevidst om sin store indflydelse, men tør endnu ikke bruge den politisk.

Debat

Det er morgen. YouTube-stjernen Astrid Olsen valser rundt i sit køkken iført kimono, mens hun drikker te og tjekker sin telefon. Reallyden i videoen er erstattet af en lækker loungemusik, som slår rytmen an til hendes langsomme bevægelser, der i efterredigeringen er blevet forvandlet til slowmotion.

Pludselig har hun skiftet til jeans og top, mens et skilt glider over skærmen og fortæller seeren, at det er eftermiddag. Astrid Olsen svinger en læderjakke over skuldrene og spiser frokost på en café, mens en diskret tekst i videoens hjørne afslører, hvilke mærker alt fra hendes støvler til solbriller er fra.

Sådan forløber videoen ’Min dag i outfits’, der er set mere end 80.000 gange på Astrid Olsens YouTube-kanal.

Mere end 125.000 unge følger hendes videoer, hvor hun lægger makeup og viser outfits frem. Ofte i tavshed, andre gange mens hun fortæller om stort og småt.

Mit budskab er, at jo før man går i gang med at arbejde med at tro på sig selv, jo stærkere bliver man

Hvilke tanker gør du dig om din indflydelse på dine følgere?

»I starten benægtede jeg lidt, at folk så op til mig. Men i dag kan jeg godt se, at jeg ikke kan undgå at tage det ansvar på mig, som følger med. Så jeg er begyndt at tænke meget over, hvilke dele af mit liv jeg vil dele ud af, og hvordan jeg vil påvirke mine følgere. Jeg har opdaget, at jeg har en stemme, som jeg kan bruge til at ramme en masse mennesker positivt«.

Hvilke budskaber vil du gerne have ud?

»At man skal elske sig selv, tro på sig selv og være den, man er. For vi lever i en verden, hvor folk ikke tør skille sig ud. I folkeskolen oplevede jeg selv, at alle gerne ville ligne hinanden. Jeg ville ønske, at jeg havde haft bedre selvtillid i den alder. Så mit budskab er, at jo før man går i gang med at arbejde med at tro på sig selv, jo stærkere bliver man«.

Hvordan får du det budskab ud, når din YouTube-kanal handler om makeup og tøj?

»Jeg går meget op i at vise, at jeg ikke er perfekt. Derfor starter jeg altid mine videoer med et helt clean ansigt for at vise, at jeg også har uren hud og rande under øjnene. Og så snakker jeg meget om, at makeup er en leg. Jeg eksperimenterer med blå øjenskygge og sort læbestift for at vise, at alting ikke behøver at være så strømlinet og kedeligt. Mine følgere ved, at jeg også har dage uden makeup og i joggingtøj«.

Men når du taler om at skille sig ud gennem makeup og tøjvalg, påvirker du vel dine fans til, at udseendet er vigtigt?

»Ja, det er klart. Jeg ved, at der er mange unge, der synes, at jeg har god stil, og som jeg derfor har stor indflydelse på. Jeg prøver at bruge mit talerør fornuftigt, f.eks. ved at tale om, at god stil ikke handler om dyre mærker, men om at udtrykke sig – så kan éns tøj være købt i H&M eller Føtex for den sags skyld. Jeg deler også mere personlige emner, f.eks. at jeg tidligere har været meget undervægtig og har kæmpet meget med mit syn på min krop«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er din kanal ikke ligesom de modemagasiner, der bliver kritiseret for at skabe urealistiske idealer for de unge?

»Mange blogs og magasiner tegner et fuldstændig uopnåeligt og urealistisk billede af det perfekte liv med absurd dyre produkter. På min kanal er jeg meget mere personlig. Mange af mine følgere ser mig som en storesøster eller en veninde. Det er det, YouTube kan. De ser op til mig, men de ved, at jeg er lige så normal, som de er. Vi er i øjenhøjde. Selv om min YouTube-kanal er ret poleret, ser mine følgere også en meget ærlig og realistisk side af mig. Den deler jeg især også på min Snapchat-profil, hvor jeg ikke er bange for at bøvse og prutte«.

Nogle kritiserer youtubere for at være kommercielle. Hvor stor en del af de skønhedsprodukter og outfits, som du viser frem i dine videoer, er sponsoreret?

»Langt størstedelen af det, jeg viser i mine videoer, har jeg selv købt. Jeg fortæller altid, hvis et produkt er sponsoreret, eller hvis jeg får penge for at lave videoen. Og jeg går meget op i at lave samarbejder med brands, der er tilgængelige og budgetvenlige. Jeg laver for eksempel guider til budgetvenlige outfits, som mine følgere efterspørger rigtig meget. De dyre mærker siger jeg typisk kun ja til, hvis de vil sponsorere et outfit, som jeg skal have på til en fin event«.

Hvis du blev statsminister for en dag, hvad ville du så ændre?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg ville give mere plads til kreative børn i skolesystemet. Jeg var selv et barn, der havde brug for at bruge mine hænder, og det var en stor udfordring for mig. Jeg havde det svært i skolen - både socialt og fagligt. Hvis man satte større fokus på børn, som lærer på en anden måde, og gav dem lov til at udfolde sig kreativt, ville vi som samfund kunne opnå meget mere. Det er også nogle personlige erfaringer, som jeg gerne vil dele mere på min YouTube-kanal, for jeg tror, det er noget, som rigtig mange vil kunne relatere til«.

Kunne du se dig selv bruge din YouTube-kanal til aktivt at gå ind i den offentlige debat om folkeskolen?

»Det er primært nogle holdninger, jeg har som privatperson. Det er ikke, fordi den politiske debat ikke interesserer mig, men lige nu er det ikke noget, jeg vil turde bruge min platform til. Jeg frygter, at jeg ikke ville blive taget seriøst, men blot blive stemplet som en ung, dum youtuber, der ikke ved, hvad hun taler om.Og p.t. har jeg ikke lyst til, at min kanal skal være et sted, hvor folk skal diskutere og skabe splid, hvis de er uenige med hinanden. Men jeg kunne godt forestille mig, at det var noget, jeg ville kaste mig ud i om et par år«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden